Een hogere positie binnen Google claimen is een onderwerp wat bij menig organisatie in het marketing-/communicatieplan is opgenomen en door veel ondernemers wordt gezien als een investering op de lange termijn. Want een goed organisch vindbare website creëert een sneeuwbaleffect in het aantal bezoekers toch? Zowel juist als onjuist aangezien concurrenten er alles aan doen om diezelfde plek te claimen en jij dus moet blijven vechten voor die plek. Hierbij 10 tips om die concurrenten weer een stapje voor te zijn:
1. Weet wat je onderscheidt
Een van de belangrijkste tips om jouw organische vindbaarheid te verbeteren is het bepalen van wat jou onderscheidt van concurrenten. Het antwoord op deze vraag is namelijk automatisch dat waar de focus op moet liggen binnen de website. Diegene die zoekt moet namelijk een keuze maken tussen zoekresultaten. Hoe beter jij jouw onderscheidend vermogen formuleert in de content van de website hoe makkelijker de zoeker kan bepalen of dat wel of niet datgene is wat hij nodig heeft. Daarnaast zal Google precies diezelfde strategie toepassen in het tonen van de zoekresultaten. Mocht je hier moeite mee hebben helpen wij je graag met onze ID-sessie! Klik hier voor meer informatie.
2. Schrijf ‘menselijke’ teksten
Tegenwoordig zijn de algoritmes van Google zo geavanceerd dat het niet zoals vroeger kijkt naar een aantal keywords die je achterin de website kan toevoegen maar naar de gehele website en desbetreffende pagina kijkt of het voor een mens behapbaar en logisch is. Dit heeft te maken met een aantal punten:
- Wat is het doel van de pagina? Informeren? Beantwoord je een vraag van de bezoeker? Bied je een product aan? Realiseer je wat het doel is zodat je de hele pagina logisch kan inrichten om vervolgens de verwachting van de bezoeker waar te maken. Formuleer dit doel helder in de titel van de pagina en laat dit steeds terugkomen in teksten.
- Gebruik een intro waarin je een samenvatting geeft van de pagina en de verwachting van bezoeker en de daadwerkelijke uitkomst van de pagina naast elkaar legt.
- Maak de pagina ‘scan-baar’: gebruik opsommingen, koppen (h1) en sub-koppen (H2, H3, H4 etc.).
- Gebruik plaatjes (Denk aan de ALT-tekst van het plaatje en maximale grootte van 300/400kb)
- Gebruik geen ellenlange teksten.
Meer lezen over de ‘menselijke’ algoritmes van Google? Klik hier.
3. Gebruiksvriendelijk en veilig
Al jaren wordt gehamerd op hoe belangrijk het is dat je website responsive moet zijn, dus ik zal daar niet verder op ingaan. Toch wil ik benadrukken dat de procentuele verdeling in het browsergebruik tussen mobile/desktop al drie jaar schommelt tussen de 40-60% en er eigenlijk vanuit kan gaan dat het 50/50 is.
Source: StatCounter Global Stats – Platform Comparison Market Share Nu is dit natuurlijk per branche anders, gebruik dus jouw eigen data uit bijvoorbeeld Google Analytics om te bepalen waar meer de focus op moet liggen. Naast gebruiksvriendelijkheid moet de website veilig zijn en een simpele tip is het installeren van een SSL-certificaat.
4. Snelheid
Mensen houden niet van wachten en de algoritmes van Google dus ook niet. Dit zal jouw positie ook daadwerkelijk beïnvloeden wanneer dit goed of juist slecht is. Voor het checken van de laadsnelheid zijn meerdere gratis tools. Bijvoorbeeld:
Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf testen op laptop of mobiel hoe lang het duurt voordat de pagina geladen is.
5. Content ontwikkeling en actualiteit (trending topics)
Een website moet dynamisch en relevant zijn. Dit is een oneindig traject van bestaande content optimaliseren en nieuwe content ontwikkelen. Vaak een valkuil voor ondernemers aangezien het ontwikkelen van nieuwe content (vaak in de vorm van blogs) geen hoge prioriteit heeft. Toch raad ik sterk aan ervoor te zorgen dat dit periodiek gedaan wordt. Niet alleen om de vindbaarheid te bevorderen maar het forceert je ook om na te denken over jouw branche en alles wat daarin speelt. Wat mij op het volgende punt brengt, namelijk actualiteit. Een simpele truc om bezoekers op de website te krijgen is inspelen op actuele onderwerpen en inhaken op trending topics. Let hierin wel op dat je dicht bij jouw business blijft en het relevante content is. Daarnaast geeft Google een betere rating aan pagina’s en artikelen die kort geleden zijn geüpdatet.
6. Afbeeldingen
Naast dat beeld ervoor zorgt dat een website prettiger oogt en leest is het een vaak onderschatte manier om de vindbaarheid te vergroten. Een aantal tips om hierop in te spelen:
- Zorg voor een juiste ALT-tekst en omschrijving
- Maak een afbeelding groter dan 1200 pixels breed, die krijgen een hogere prioriteit
- Afbeeldingen hoger op de pagina krijgen meer prioriteit
Kleine anekdote: Wij hebben een hele tijd met een workshop bloggen waar een afbeelding van een pizza op stond op nummer 1 gestaan in afbeeldingen wat resulteerde in een aantal aanvragen. Grappig he? Toch hebben wij ervoor gekozen dit te verwijderen aangezien het niet relevant voor onze business was en daarnaast niet aansloot op onze kernwaarden.
7. Externe middelen (link building, social media etc.)
Naast interne zijn er ook externe mogelijkheden om de website beter vindbaar te maken. Een makkelijke manier is om verschillende basistools van Google te installeren zoals: Google Tag Manager, Analytics en Search console. Een ander belangrijk onderdeel is het aanmaken van Google mijn bedrijf. Andere simpele tips:
- Creëer deelbare content
- Deel content via social media en zorg ervoor dat op jouw website content gedeeld kan worden met simpele ‘deelknoppen’
- Vraag klanten/relaties om referenties en/of om jou te noemen op hun website. Denk hierbij ook aan referenties via Google.
8. FAQ page
Hoewel veel organisaties niet per se een FAQ nodig hebben is het toch een leuke manier om bij te dragen aan de vindbaarheid en daarnaast ook na te denken over het doel van pagina’s en de website. Met welke vragen kunnen bezoekers bij jou terecht? Je kunt hier mooi op inspelen door hier gerichte vragen te beantwoorden die aansluiten op jouw product en/of dienst. Wanneer je dit op de juiste manier doet zal Google jou een groter zoekresultaat geven:
Een simpele tool die je daarbij kan helpen is Yoast.
9. SERP (search engine result page) en featured snippet
Google probeert zo snel en relevant mogelijk antwoord te geven op jouw vraag. Sinds kort wordt dit gedaan met een featured snippet waarin het beste antwoord wat Google kan vinden gelijk wordt weergegeven zonder dat iemand hoeft door te klikken. Maar wanneer je hier slim op in speelt zorg je ervoor dat je zoals deze blog 10 tips geeft waarvan je er 5 laat zien in de featured snippet zodat mensen doorklikken om de rest te bekijken.
10. Verwijder niet relevante pagina’s, afbeeldingen en andere elementen
Clean up! Zorg ervoor dat jouw website niet vol staat met oude en niet relevante content. Loop eens door de achterkant van de website heen om te kijken of er nog oude pagina’s, beeldmateriaal, berichten of wellicht plug-ins verwijderd kunnen worden. Dit zorgt ten eerste voor een snellere website en ten tweede voor meer overzicht. Meer informatie over vindbaarheid of vrijblijvend sparren over jouw website? Neem contact met ons op! Tom Winter