Blijf jij relevant voor jouw doelgroep?

Wanneer jij niet mee innoveert raak je achter. Je moet jezelf steeds blijven afvragen: hoe blijf ik relevant voor mijn doelgroep? Wat is nou hetgeen wat ik wel bied en een ander niet?
Author ContiNews
Date 23 april 2020
Categorie Blogs & Vlogs
Tesla
Date 23 april 2020
Categorie Blogs & Vlogs

In een alsmaar groeiende maatschappij is het steeds moeilijker om onderscheidend te zijn. Dat is een feit. Als bedrijf zijnde bevind je je in een bepaalde omgeving waar andere ondernemers constant aan het zoeken zijn naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Wanneer jij niet mee innoveert raak je achter. Je moet jezelf steeds blijven afvragen: hoe blijf ik relevant voor mijn doelgroep? Wat is nou hetgeen wat ik wel bied en een ander niet? Afgelopen week kwam Casper, CEO van ons bedrijf, binnenlopen met een ietwat vertrokken gezicht… oke, gewoon chagrijnig. Ik dacht: ik laat hem wel even, maar na een tijdje kwam hij zelf met het verhaal dat hij z’n Tesla moest wegbrengen voor een reparatie en dat hij bij een prachtige garage terechtkwam. Marmeren vloeren, mooie ontvangst, goede koffie… Je zag meteen dat dit een professioneel bedrijf moest zijn. Toch werd hij nogal teleurgesteld. Omdat de reparatie een aantal dagen zou duren kreeg hij een leenauto mee. Hij dacht: aan de styling en service te zien krijg ik wel een vergelijkbare auto mee, maar niet bleek minder waar. Hij kreeg de sleutels van een Toyota Hybride in zijn handen gedrukt. Daarmee moest hij de reparatietijd overbruggen. Begrijp me niet verkeerd, niks mis met een Toyota, maar als je anders gewend bent en ervoor hebt gekozen om jezelf te profileren met een Tesla, is een Toyota wel een stap naar beneden. En dat is precies het punt waar ik op doel.

Identiteit

Als consument kies je bewust producten die iets toevoegen aan jouw leven; of het nou om levensbehoeften, gemak of in dit geval een mix van een paar behoeftes gaat. Van A naar B komen, een luxe auto rijden, bijdragen aan het milieu en af en toe kunnen racen (want dat ding is bloedsnel), voelt voor hem als puur levensgeluk. Je hebt dus van alle keuzes die je had kunnen maken juist dié auto gekozen omdat het een compleet plaatje is van de vervulling van jouw behoeftes. 

Hokjes

Kijk nou eens naar die behoeftes en maak daar voor het gemak even een hokje van, (want zo denken we tegenwoordig: in hokjes ;)). Om relevant te blijven voor jouw doelgroep moet jij helder hebben in welk hokje jij in zit en welke behoeftes jij van de consument vervult. Wanneer je dit helder hebt en met jouw product of dienstverlening die punten benadrukt, blijf je relevant voor jouw doelgroep. Wat je dan creëert is dat je onderdeel bent van een subcultuur. Met jouw dienstverlening of product draag je bij aan de subcultuur, waar de consument zich mee wilt identificeren. Om even terug te komen op het Tesla verhaal: wanneer iemand er dus voor kiest om onderdeel te zijn van die subcultuur van Tesla en je als merk zijnde een Toyota als leenauto faciliteert tijdens de reparatie van zijn ‘grote liefde’, sta je 10-0 achter. Je forceert namelijk de consument om buiten zijn comfortzone onderdeel te worden van een andere subcultuur. Wat je wel zou moeten doen is de nieuwste Tesla meegeven. Dan voelt de consument zich prettig (binnen zijn comfortzone), hij kan pronken met de nieuwste Tesla én maakt kennis met nieuwe ontwikkelingen, waardoor je indirect de verleiding van het upgraden naar de nieuwste versie groter maakt. In een podcast van Joe Rogan met Elon Musk werd er gevraagd: “Waarom zou je in de auto een mogelijkheid programmeren om ballet te kunnen dansen?” Musk reageerde daarop met: “Seemed like fun.” En waarschijnlijk is dat ook één van de behoeftes waarmee Tesla zich onderscheidt: het zijn die kleine dingen die het rijden van een Tesla leuk maakt. Luister de podcast hier. Weet jij in welk hokje jij in zit? Laat ons je helpen! Wij hebben een sessie ontwikkeld waarin we dit in twee uur duidelijk maken. Lees hier meer over of neem contact met ons op. Tom Winter 

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media