Vrijdag 24 mei. Vandaag trek ik de deur van ‘onze’ prachtige bollenschuur voor de allerlaatste keer achter me dicht. Als werknemer van Van Diemen PR althans. Een spannende stap, want ruim 3,5 jaar ben ik onderdeel geweest van dit team. Eerst als stagiair en uiteindelijk als vaste PR- en Communicatieadviseur. Een tijd met vallen en opstaan en leren door te doen. Mijn 5 belangrijkste communicatielessen? Die wil ik graag met je delen. Komen ze!
-
Je website is de landingsplaats voor communicatie
Wil je effectief communiceren met je doelgroep? Doe dit dan met je website als uitgangspunt. Waarom? Omdat dit de plek is waar jij je potentiële klanten wilt hebben. Hier kunnen zij immers alle belangrijke informatie over je organisatie en je product en/of dienst vinden. Om dit goed uit te leggen, verwijzen wij vaak – en graag! – naar een octopus: Zie je website als het lichaam van de octopus en alle overige communicatiekanalen (LinkedIn, Facebook, de nieuwsbrief, etc.) als de tentakels. Bij een octopus brengen de tentakels eten naar het lichaam. Zo moet je je communicatiemiddelen ook zien. Deze zet je in om voeding (verkeer) naar je website te trekken. Dus heb je een blog geschreven, iets nieuwswaardigs te melden of iets leuks meegemaakt? Publiceer dit dan eerst op je website en deel díé link via je andere kanalen. Op deze manier blijft je boodschap ook altijd actief, bijvoorbeeld voor zoekmachines. In tegenstelling tot social media waar een ‘losse post’ vaak al na een paar dagen niets meer oplevert.
-
Medewerkers zijn je belangrijkste ambassadeurs
Als communicatieprofessionals houden we ons hele dagen bezig met contentcreatie, advertenties, advertorials, customer journey’s, SEO, SEA, PR, etc. Allemaal middelen die we inzetten om (potentiële) klanten aan onze organisatie te binden. Wat hierin vaak wordt vergeten? De eigen werknemers. Dat zijn je belangrijkste ambassadeurs. Het zijn de verhalen die zij delen met vrienden en familie en de dingen die zij vertellen op verjaardagen die het verschil kunnen maken. Als het je lukt om deze verhalen te laten passen bij de gewenste identiteit van je organisatie ben je – als team – effectief aan het bouwen. Het loont daarom de moeite om je werknemers te betrekken bij processen, om te werken aan het versterken van het teamgevoel en om ook dat te zien als een waardevolle investering van tijd en geld. Onderschat dat niet. Lees ook ‘De dragers van de kernwaarden zijn de medewerkers’
-
Sociale media zijn… sociaal
We lijken wel eens te vergeten dat we geen organisatie zijn, maar mensen. Mensen die werken voor een organisatie, dat wel. Maar mensen dus, sociale wezens. Zo kan ik bijvoorbeeld niet geloven dat er nog steeds organisaties zijn waar de telefoon wordt opgenomen met: “Goedemorgen, met [naam organisatie].” Geen idee wie ik aan de lijn heb? Maar oké… dat even ter zijde 😉 Sociale wezens dus. En zo moet je je doelgroep als organisatie ook benaderen. Een vacature met de tekst: “Wij zoeken een Communicatieadviseur” spreekt niet aan. Veel beter kun je kiezen voor een begeleidende tekst als “Ben jij of ken jij een enthousiaste Communicatieadviseur met een can-do mentaliteit?”. Dat spreekt veel meer aan. En mensen – sociale wezens die we zijn – zullen altijd helpen waar kan. En… helemaal ideaal? Als je eigen werknemers zo’n vacature ook persoonlijk delen met hún netwerk. En een persoonlijke boodschap natuurlijk, anders werkt het niet. Lees ook: ‘Een social media post delen, doe het zo of doe het niet’
-
Terug naar de kern
Dit is een belangrijke. Geregeld worden wij gevraagd om een nieuwe website te bouwen, een huisstijl te ontwikkelen of een propositie aan te scherpen. Op dat moment kun je ‘gewoon’ aan de slag gaan. Maar veel beter is het om eerst een paar stappen terug te zetten. Want vanuit welke kern kun je werken? Zonder heldere (en meetbare!) identiteit kun je niet aan de slag. Welke boodschap moet de nieuwe site immers uitdragen? En hoe kun je de huisstijl laten aansluiten bij de organisatie als er geen eenduidigheid bestaat over de kernwaarden? En dat een propositie meetbare USP’s moet bevatten om bij een (potentiële) klant te blijven hangen, lijkt me ook geen hogere wiskunde. Als je even pas op de plaats neemt, kom je er in veel gevallen achter dat er onvoldoende over die kern is nagedacht. Of dat niet alle koppen dezelfde kant op staan. Pas wanneer dat wel zo is, kun je effectief bouwen aan (marketing)communicatie.
-
Groot of klein, iedereen heeft nieuws
Voordat ik begon bij Van Diemen PR was ik in de veronderstelling dat enkel de grote organisaties nieuws te melden hadden. Ben ik daar even op teruggekomen zeg… Want nieuws is niet alleen voorpagina Telegraaf. Nieuws is ook een korte vermelding in de lokale krant of een bericht op de site van vakmedia. Of je organisatie nu groot of klein is, of je nu met honderden mensen werkt of op pad gaat als zzp’er; iedereen bezit waardevolle kennis en informatie. Waar je dan aan moet denken? Aan het verwerven van een nieuwe klant of bijzondere opdracht, een innovatief samenwerkingstraject en/of technologische ontwikkelingen. Maar ook jouw visie op de markt of een collega aan het woord over de toekomst van zijn of haar vakgebied. In jouw ogen misschien niet ‘nieuwswaardig’, maar voor veel redacties, collega’s en (potentiële) klanten heel interessant. Onderschat jezelf niet en give it a try. Ik ben ervan overtuigd dat elke organisatie op waardevolle plekken kan verschijnen. Dan is PR ineens een investering in plaats van een kostenpost. Dat waren ze! Let’s keep in touch, Liefs Tessa