In een tijd waarin informatie zich sneller verspreidt dan ooit tevoren, is public relations (PR) voor organisaties niet alleen een middel om een verhaal te vertellen, maar ook om tegengeluid te bieden naar andere berichtgeving uit de media. Hierbij speelt het principe hoor- en wederhoor een belangrijkere rol. In deze blog vertel ik je daarom hoe een organisatie in staat is om zelf een evenwichtig en betrouwbaar beeld van zichzelf te schetsen door middel van PR.
Mediastormen kunnen een enorme impact hebben op de branche, al dan wel niet op de reputatie van een organisatie. Om vanuit je organisatie een tegengeluid via PR te bieden is het essentieel om je uit te laten op een positieve en gebalanceerde manier. Blijf proactief communiceren om een ander beeld te presenteren en reageer op mediaberichtgeving die over jouw branche gaat.
Een voorbeeld. De berichtgeving over internationale studenten. Een onderwerp dat hot topic is in de media en verwant is aan een van mijn opdrachtgevers. Zo schrijven journalisten dat internationale studenten veel geld kosten, dat zij Nederlandse studenten wegdrukken en het woningtekort verergeren. De minister pleitte daarom dat het aantal internationale studenten omlaag moet. Voor aanstaande verkiezingen is het vernederlandsen van opleidingen ook een onderwerp van discussie en staat het in verschillende partijprogramma’s vermeld. Veel negatieve geluiden dus.
Mijn opdrachtgever, een internationaal onderwijsinstituut uit Haarlem, pleit juist vóór meer internationale studenten in Nederland. Door hun verhaal, visie en motieven te pitchen bij media, schets ik een ander beeld dan het tegengeluid uit de media van de branche. Zo krijgt het onderwijsinstituut de kans om haar kant van het verhaal te vertellen. Door te laten zien dat je actief luistert naar andere geluiden uit de media en er zorgvuldig op reageert, bouw je geloofwaardigheid op.
In jouw branche zullen ongetwijfeld ook mediastormen ontstaan. Hoor- en wederhoor speelt dus een steeds belangrijkere rol, ook in het vakgebied van PR.