Wanneer je maandelijks free publicity genereert voor organisaties zie je best veel. Verkoopdata, informatie over innovaties, nieuwe transacties die worden aangegaan of bijvoorbeeld resultaten uit onderzoeken. Je wordt dus een soort ‘insider’. Soms geeft dat wat uitdagingen. Net zoals dat waarschijnlijk ook voor jouw werk geldt, trekken ook wij de aandacht van concurrenten van klanten wanneer we goed werk laten zien en dat doen we gelukkig vaak. Dan komt het spannende puntje; wordt het voor een huidige klant en / of een potentiële klant een probleem wanneer wij voor beiden partijen werken? Om te beginnen leggen wij de kwestie altijd aan beiden partijen voor. Iedereen komt elkaar toch tegen, dus verstoppertje spelen heeft geen zin. Wanneer de bestaande klant moeite heeft met onze beoogde samenwerking met hun concurrent, kiezen wij er tot nu toe altijd voor om loyaal te blijven aan de bestaande klant. We vragen dan doorgaans wel wat extra commitment in de vorm van een contract voor de langere termijn. Hier gaan bestaande klanten tot nu toe mee akkoord. Wij blij, zij blij. Maar wat nou als de kans die er ontstaat rondom de nieuwe klant veel groter is dan die bij de bestaande klant? Groter omdat de mogelijke nieuwe klant een ‘A-speler’ is of bijvoorbeeld omdat de omzet die ermee samengaat veel groter is dan die je nu hebt bij de bestaande klant? Ik vind het een lastige. Gevoelsmatig is loyaliteit ontzettend belangrijk, zowel naar klanten als leveranciers. Tegelijkertijd komen sommige kansen niet zo vaak, of zelfs maar een keer in je carrière voorbij en heb ik ook bedrijfsdoelen te verdedigen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe jij hiermee omgaat.