Amper een week geleden gaf ik een training storytelling aan de fantastische onderzoekers van Alzheimercentrum Amsterdam. Op vrijdag namiddag. Na een lange werkweek. En tóch zaten ze daar, die slimmeriken. Gedreven. Pen, papier en laptop in de aanslag. Klaar om te leren hoe ze de complexe dingen die zij doen kunnen vertalen naar een interessant verhaal-voor-velen. Want hoe meer mensen zij bereiken, hoe meer zij bereiken. (Snap je ‘em?) Wat een toppers. Echt. De uitdagingen waar zij tegenaan lopen, zijn heel herkenbaar. Niet zozeer hebben ze te maken met de inhoud van het werk, -want zelfs zeer complexe wetenschap laat zich goed aan de mens brengen- nee, deze uitdagingen hebben vooral te maken met iets dat veel complexer is dan dat:
gedachten over jezelf.
‘Dat wat ik doe, is niet zo interessant.’ ‘Ik ben maar een poppetje in een groter geheel.’ ‘Anderen zijn veel meer ervaren/beter/slimmer/leuker dan ik.’ ‘Wie ben ik nou eenmaal?’ ‘Als ik mijzelf laat zien, ben ik bang minder serieus genomen te worden’ Herkenbaar? Nu siert bescheidenheid de mens, ook in zakelijke omgeving. MAAR: die omgeving is ook gebaat bij jouw verhalen, júíst voorzien van een persoonlijke ‘touch’. Waarom? Omdat het die persoonlijke touch is die ervoor zorgt dat je herkend wordt door anderen. Juist die persoonlijke touch versterkt jouw breinpositie, leert de wetenschap achter storytelling. En aangezien mensen het liefst gezien willen worden zoals ze dat zelf graag zien, is het cruciaal om signalen de wereld in te sturen die dat in de hand werpen in het brein werpt. Tijdens het typen van dit blog appte Sanneke Nulkens mij een aantal fragmenten uit haar nét opgemaakte boek (fantastisch werk, Sanneke! Wat zul je trots zijn!). Één daarvan is een quote van Michelle Obama:
“If you don’t get out there and define yourself, you’ll be quickly and inaccurately defined by others.”
Dus doe jezelf een groot plezier en uit jezelf -ook in zakelijke omgeving- op een manier die aansluit bij wie je bent. Dit is de meest effectieve en efficiënte manier van profilering en levert uiteindelijk het beste resultaat op. Want niet alleen blijf jij dicht bij jezelf (wat je veel energie bespaart omdat je geen rol hoeft te spelen), ook blijven anderen dicht bij jou. Ze herkennen je, weten wat ze aan je hebben, wat ze kunnen verwachten, wat jij kunt waarmaken en waarvoor ze jou dus kunnen vinden. En dat laatste is voor de meesten van ons een noodzakelijkheid voor zakelijk succes; daar doen we het doorgaans voor. Dit was het voor vandaag. Wil jij weten hoe jij storytelling kunt inzetten om meer naamsbekendheid te genereren, neem dan contact met ons op. We horen graag jouw verhaal! Groet, Amanda