Hoe voorkom je oplichting na merkenrechtregistratie

Merkenrecht. Wat houdt dit eigenlijk in? Het geheel van wetgeving, regels, eisen en jurisprudentie die de rechten op een merk bepalen. Een merknaam mag alleen met toestemming van de eigenaar worden gebruikt. Toch krijgen organisaties geregeld brieven of mails met misleidende facturen, of worden ze zelf telefonisch gevraagd om onduidelijke betalingen te doen. Merkhouders vragen zich vaak genoeg af of deze verplicht zijn te betalen. Pas daarvoor op!
Author ContiNews
Date 17 mei 2021
Categorie Blogs & Vlogs
Afbeelding2
Date 17 mei 2021
Categorie Blogs & Vlogs

Merkenrecht. Wat houdt dit eigenlijk in? Het geheel van wetgeving, regels, eisen en jurisprudentie die de rechten op een merk bepalen. Een merknaam mag alleen met toestemming van de eigenaar worden gebruikt. Toch krijgen organisaties geregeld brieven of mails met misleidende facturen, of worden ze zelf telefonisch gevraagd om onduidelijke betalingen te doen. Merkhouders vragen zich vaak genoeg af of deze verplicht zijn te betalen. Pas daarvoor op! Al te vaak zijn deze dubieuze berichten het werk van scammers. Hoe voorkom je dat je opgelicht wordt na merkenregistratie? Dat vertel ik je graag. Minder wenselijke praktijken Wij als organisatie zijn door de merken instantie ingeschreven in het merkenregister. Aanbieders van diverse diensten kunnen ons rechtstreeks benaderen omdat dit merkenregister openbaar is. Sommige van deze aanbieders houden hier alleen minder wenselijke praktijken op na, iets waar wij afgelopen week mee te maken hebben gehad. Zoals je op de afbeelding kan zien, een normaal uitziende mail waarin ons verteld werd dat wij niet in China geregistreerd staan en zij ons hiermee zouden kunnen helpen. Bij ons ontstond natuurlijk gelijk de vraag of hier iets mee gedaan moest worden of dat dit spam was. De vele taalfouten in de mail gaven het antwoord al snel weg. Je raadt het waarschijnlijk al…. Dit is zeer zeker spam. Bol.com, hoe dan? Nu zijn wij gelukkig niet in dit soort spam getrapt, maar Bol.com heeft recent wel een grote fout begaan. Zij hebben in december 2019 en januari 2020 in totaal ruim 750.000 euro betaald aan oplichters. Bol.com heeft destijds een mail in gebrekkig Nederlands ontvangen waarin stond dat het rekeningnummer van Brabantia was gewijzigd en gevraagd werd of zij dit konden wijzigen. Dit heeft Bol.com daadwerkelijk gedaan waardoor het bedrijf met open ogen in een val van oplichters is gelopen. Zo zie je maar, dat zelfs één van de grootste webwinkels van Nederland voor spam kan vallen.  Wees kritisch! Helaas is het erg lastig om dit soort taferelen te voorkomen. In maar een paar gevallen is er met succes een strafrechtelijke procedure gevoerd. De grootste tip die wij kunnen meegeven is, gelet op de aard van sommige aanbiedingen, altijd kritisch te zijn op de inhoud van dergelijke aanbiedingen en er niet zonder meer op in te gaan. Controleer dus altijd of de bron officieel is, vóórdat je overgaat tot betaling. Mochten er toch enorme twijfels zijn, neem dan altijd even contact op met jouw juridische adviseurs. Daarnaast heb ik nog zes korte tips om dit soort e-mail spam te herkennen: 

  1. Vraag je af of dit een e-mail is die je verwacht;
  2. Check altijd het e-mailadres van de afzender;
  3. Klik nooit op links of bijlages voordat je er zeker van bent dat de mail geen spam is;
  4. Let op het taalgebruik en de vormgeving van de e-mail;
  5. Let goed op wanneer er naar persoonsgegevens wordt gevraagd;
  6. Raak niet in de stress bij een alarmerende toon.
09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media