Inclusie binnen PR

Onze taal wordt steeds inclusiever; want zoals wij bewegen, beweegt de taal. Zo kennen we meer dan twee genders, is een persoon niet blank, maar wit en is een persoon geen ADHD’er, maar heeft een persoon ADHD. Althans, dat proberen we. Inclusief en zorgvuldig taalgebruik: het is een gevoelige en lastige discussie. Wel een belangrijke, want woorden doen ertoe. Maar wanneer doe je het ‘goed’?
Author Casper van Diemen
Date 30 januari 2023
Categorie Blogs & Vlogs
Name Puck Peters
1
Date 30 januari 2023
Categorie Blogs & Vlogs
Name Puck Peters

Onze taal wordt steeds inclusiever; want zoals wij bewegen, beweegt de taal. Zo kennen we meer dan twee genders, is een persoon niet blank, maar wit en is een persoon geen ADHD’er, maar heeft een persoon ADHD. Althans, dat proberen we. Inclusief en zorgvuldig taalgebruik: het is een gevoelige en lastige discussie. Wel een belangrijke, want woorden doen ertoe. Maar wanneer doe je het ‘goed’?

De Tinder bio van Anne Frank
Ik neem De Wild in de Middag show op NPO Radio 2 even als voorbeeld. Deze kreeg veel kritiek en de presentatoren ontvingen zelfs bedreigingen naar aanleiding van een Top 5 over 5 over Anne Frank. Deze was gebaseerd op het nieuws dat de Zweedse politicus Rebecka Fallenkvist geschorst was door een ongepaste opmerking over Anne Frank. Fallenkvist postte op Instagram dat ze na het lezen van vijftig pagina’s van het dagboek van Anne Frank de indruk kreeg dat Anne Frank ‘losbandig en geil’ was. De Top 5 over 5 van het radioprogramma haakte hierop in en de Wild stelde zijn luisteraars de vraag: ‘wat zou er nou staan in de Tinder bio van Anne Frank?’ Je kunt je vast wel voorstellen dat de meningen verdeeld zijn over 1) de uitspraak van Fallenkvist, en 2) de inhaker van de Wild.

 

Jezus non-binair?
De volgende dag, weer in dezelfde radioshow, hoorde ik dat de beroemde rockopera Jesus Christ Superstar in Schotland een nieuw hedendaags jasje heeft gekregen met een non-binaire Jezus en een vrouw die Judas vertolkt. Want wie zijn wij om te beslissen dat Jezus een man was?

 

Inclusief taalgebruik
De verbindende factor binnen dit alles: taal. Taal is binnen PR de belangrijkste vorm van communicatie. Het pitchen van nieuws bij journalisten, het schrijven van persberichten of het verzorgen van interviews voor relaties. Als PR-adviseurs zijn wij constant bezig met taal. Belangrijk voor ons én onze relaties om op de hoogte te blijven van de actualiteiten én de nieuwe taal. Want alles wat je zegt tijdens een interview, kan in de krant komen.

 

Words Matter
Om een handje te helpen ontwierp het Nationaal Museum van Wereldculturen een gids voor woordkeuze binnen de culturele sector: Words Matter. De woordenadvieslijst biedt inzicht welke woorden gevoelig kunnen liggen bij bepaalde personen en die in sommige gevallen het best vermeden kunnen worden, of waar je voorzichtig mee moet zijn. Hiermee wordt meer duidelijkheid gecreëerd waarom een woord dat voor de een geen lading heeft, bij een ander juist gevoelig kan liggen.

 

Tip! Benieuwd naar voorbeelden van flaters uit de praktijk? Of juist nieuwsgierig naar voorbeelden hoe het wél kan? Madelijn van den Nieuwenhuizen post met haar Instagram account @zeikschrift screenshots van artikelen in kranten en bladen en licht stereotypering, stelselmatige afwezigheid van groepen en flaters uit. Iets waar we naar mijn mening allemaal iets van kunnen leren.

 

– Puck

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media