- Je bent hartstikke gek!
- Waarom zou je jezelf onnodig maken?!
En in exact die volgorde. Dat is wat wij aan het begin van een nieuw initiatief dagelijks hoorden en dat zit zo: Sinds een kwartaal bieden wij opleidingsprogramma’s aan op vlak van PR en marketing; programma’s die onze klanten ‘het’ letterlijk zelf leren doen. Die ze opleidt tot goed beslagen allround marketing- en pr-medewerkers. De beslissing om deze programma’s aan te bieden is niet over één nacht ijs gegaan. Mijn initiële reactie op nota bene mijn eigen idee was zoals hierboven opgesomd: ben ik nou helemaal gek geworden?! Een paar dagen wikken en wegen in een notendop: samen met het team heb ik het concept uitgewerkt en uitgerold. Inmiddels zijn we ruim een kwartaal verder en hebben de early adopters volledige programma’s doorlopen en zeer goed afgerond. Hierdoor ben ik nog meer overtuigd van het succes van dit concept; van de beweging van het waardevol inzetten van vaardigheden, kennis en talent. Ik zal je uitleggen waarom.
Benieuwd naar het interne imago van jouw organisatie
Vier ontwikkelingen waarop je kunt anticiperen Met het toetreden van de huidige pandemie in onze levens, zijn we -noodgedwongen- online veel actiever geworden. De meesten van ons zijn behendiger geworden in het gebruik van (massa)communicatiemiddelen zoals Instagram, Tiktok, Facebook en andere sociale platforms. Ook spenderen de meesten van ons steeds meer tijd als toeschouwer op dit soort platforms. Het zal je niet verrassen wanneer ik zeg dat de online profilering van organisaties de afgelopen maanden nóg belangrijker geworden is dan deze reeds was; de concurrentie én vijver worden immers iedere dag groter. Het is dus van cruciaal belang dat organisaties hun online concurrentiepositie versterken, zodat zij niet alleen onder de aandacht komen van doelgroepen, maar daar vooral ook blijven. (Daar hoort overigens ook een feilloze online-offline ervaring bij!) Daarnaast zie je bij velen een hang naar authenticiteit; men wil niet alleen aanschouwen, maar ook het gevoel hebben gezien te worden. Interactie die persoonlijk ervaren wordt, is van zeer groot belang voor merktrouwheid. Ten slotte hebben veel organisaties momenteel te maken met herstructureringen en zijn organisaties op zoek naar manieren om hun personeel te kunnen behouden door hen andere rollen in te laten vullen. Deze vier ontwikkelingen (online actiever, belang van goed profileren, interactiebehoefte en herstructurering) zorgen ervoor dat er momenteel grote interesse is voor bij- en omscholingstrajecten als die van ons: Zelf Doen (link naar webpagina). Zo gek bleek ik toch niet te zijn ? Hamvraag: werkt het? Hier kan ik kort over zijn: ja, het werkt. En ik ben met name zeer tevreden over de impact ervan. Deze impact heeft vooral te maken met het gegeven dat deelnemers zich zeer betrokken voelen doordat het hún verdienste is die tot resultaat leidt; niemand anders dan zij creëren extra zichtbaarheid vanaf de eerste dag van het traject. Door die betrokkenheid is hun inzet hoog, wat onder andere resulteert in waardevolle interactie met (potentiële) klanten. Er wordt snel en in lijn met de gewenste identiteit van de organisaties geacteerd en dat is m.i. de beste manier voor het creëren van een gewenst imago. Een imago wat versterkt wordt door de offline ervaring die geboden wordt, omdat ook hieraan veel aandacht geschonken wordt. Zowel deelnemers als het MT geven aan dat het ‘als een vliegwiel’ werkt. Het pakt dus zeer positief uit. Ingooien van eigen ramen Het feit is dat organisaties in toenemende mate de potentie (en behoefte!) hebben om steeds meer ‘in huis’ te doen. Ik vind het een gemiste kans als je niet anticipeert op dit soort ontwikkelingen. Ongetwijfeld zullen er klanten zijn die niet aan ons blijven plakken en ik heb daar meestal vrede mee. Één ding weet ik namelijk zeker: als onze klanten tevreden zijn, zullen ze het ongetwijfeld doorvertellen. Er zal altijd een rol blijven bestaan voor bureaus; de vijver voor effectief doelgroepbereik is groot. Soms moet je alleen op andere manier leren vissen. We gooien niet onze eigen ramen in, we zetten er gewoon wat ramen naast. Casper van Diemen Trotse eigenaar Van Diemen PR