Tijd voor een verhaal
Over?
Jouw bedrijf.
Want storytelling is een belangrijk onderwerp, ‘iets’ wat moet worden uitgewerkt om onder anderen jouw concurrentievoordeel te herkennen en te vertalen richting de klant. Wat is jouw USP? Verwerk dit in je storytelling en de boodschap die jij wilt uitstralen als bedrijf creëert impact. Kom in de ‘top of mind’ van je (potentiële) klant en zorg voor verbintenis.
Welke kracht heeft storytelling
Corporate storytelling geeft duidelijk aan waar je merk voor staat. Vaak wordt dit een purpose genoemd. Het geeft een duidelijk beeld van de missie, visie en kernwaarden van de organisatie. Dat gaat zeker niet over het product of dienst. Dit gaat veel meer over een beleving. Dat is wat je over wilt brengen. Wat houdt het in om zaken te doen met het merk. Met alle content die je maakt wil je de doelgroep het gevoel geven dat ze wat missen als ze niet direct liken, kopen of inschrijven. Je bent echt bezig om een doelgroep aan je te binden binnen een bubbel.
Framework van storytelling
Je zorgt voor het framework van storytelling voor een goed fundament, de opbouw en de uitbouw.
Het framework is waar we het eerder over hadden. De basis voor alle PR: missie, visie en meetbare kernwaarden die duidelijk maken voor klanten wat je kunt verwachten en ook voor medewerkers wat er van hen wordt verwacht in termen van kennis houding en gedrag. Bij de opbouw zorg je voor borging in de organisatie. Dit is de interne storytelling. Je betrekt anderen, gaat opzoek naar ambassadeurs, deelt successen actief en geeft vooral zelf het goede voorbeeld. Bij de uitbouw blijf je actief communiceren op basis van heldere keuzes. Alle communicatie uitingen dragen bij aan het bouwen van de gewenste identiteit. Je voedt de doelgroep als het ware constant met ‘identiteitsversterkers’.
Wat bevat een goed verhaal
Een goed verhaal bevat een held, empathie, een uitdaging, een conflict en moed. Je hebt een held nodig als in iemand waar de belangstelling naar uit gaat. Mensen associëren zich met mensen. Daarom zie je ook zoveel campagnes met een heldere hoofdrolspeler. Er moet empathie zitten in een verhaal. Je moet meevoelen met de ‘pijn’ van de held. Er moet een uitdaging inzitten om iets heel graag te willen. Er moet een conflict zijn. En hoe groter het obstakel, hoe grotere de gewenste emotie die we op willen roepen. As laatste natuurlijk de moed om angsten te overwinnen.
Goede storytelling kost veel aandacht en tijd. Maar zodra de basis staat heb je een prachtig fundament voor effectieve PR en dus ook woordvoering. Jouw kapstok voor alle communicatie.