Veel e-commerce partijen weten nu ‘een aardige’ omzet te scoren. Maar voor hoe lang? Blijven we zoveel online kopen? Blijven mensen constant cadeautjes voor elkaar kopen om het gat van de letterlijke afstand op te vullen? Simpel antwoord: JA wanneer je voldoende relevant bent voor je doelgroep, NEE wanneer je niet verder komt dat een prijsstrategie.
Wil je ons whitepaper over storytelling voor e-commerce downloaden?
Mensen sturen cadeaus. Veel cadeaus. Deze markt scoort gemiddeld 50% plus ten opzichte van dezelfde periode vorige jaar. Wanneer ik naar mijzelf kijk stuur ik via webshops ook veel meer cadeaus. Jij ook? Het is denk ik best logisch wanneer je minder contact hebt met je relaties maar toch een blijk van leven wilt geven. Herken je dit beeld? Ditzelfde geldt voor andere online players. Denk bijvoorbeeld aan alles verbonden aan huis en tuin maar ook bijvoorbeeld online apotheken draaien sterk. PostNL meldde gisteren een plus van 25% ten opzichte van vorige jaar. Gevoelsmatig maken ze hiermee nog een zeer zuinige inschatting maar we gaan het zien.
Gemak en prijs
Wat over de gehele linie opvalt is hoe sterk e-commerce inzet op prijs en gemak en hoe weinig moeite organisaties doen om een sterk verhaal over te brengen. Een enorme gemiste kans denk ik en tegelijkertijd begrijpelijk. Wij spreken veel partijen die nu 50% plussen en daardoor weinig behoefte voelen om extra te investeren in PR. Anderen doen dat wel. Die laatste groep heeft denk ik de klant van de toekomst. Je kunt niet relevant blijven op enkel de driver gemak en prijs. Om klanten te binden heb je een verhaal nodig dat aansluit bij de bubbel van de doelgroep en zul je on- en offline constant zichtbaar moeten zijn met dat verhaal om relevant te blijven.
Kwartiertje bellen voor een ‘bakkie-PR’ dan leg ik je verder uit hoe we dat doen en tasten we af of dit voor jouw organisatie zou kunnen werken.
Meer lezen over storytelling voor e-commerce partijen?
Tot gauw,
Casper van Diemen