Imago • zelfst. naamw. • Beeld dat mensen hebben van (iets of iemand) Imago en identiteit. Begrippen die je bekend in de oren zullen klinken en die binnen organisaties een grote rol spelen. Organisaties stralen uit wie ze zijn mede dankzij hun identiteit bestaande uit: missie, visie, kernwaarden en competenties. Een krachtige en herkenbare identiteit zorgt voor een sterk imago. Hoe krijg je grip op het imago? Laat me je eerst iets meer vertellen over het verschil tussen imago en reputatie (Ja, nog een begrip erbij ;)) en hoe deze twee in verband staan met de identiteit van jouw organisatie. Veel mensen halen imago en reputatie door elkaar. Het imago van een organisatie gaat over het beeld dat mensen hebben van jouw organisatie. Reputatie is de optelsom van ervaringen die iemand heeft met een organisatie. Tegenwoordig kan iedereen, voordat zij daadwerkelijk jouw product of dienst gaan afnemen, online zoeken naar reviews. Via Google maar ook via sociale media. Hoe zijn de ervaringen van andere mensen met jouw organisatie? Komen ze slechte ervaringen tegen dan zal dat helaas eerder voor waarheid worden aanzien dan goede reviews. Want zeg eerlijk, dat doe je zelf toch ook? Maar hoe krijg je grip op het imago? Met behulp van een extern imago-onderzoek kan je meten hoe jouw relaties over jouw organisatie denken. De resultaten van een extern imago-onderzoek kunnen waardevolle input geven. Zo weet je waar de kracht van jouw organisatie ligt, maar ook waar de verbeterpunten liggen. Dit gaat er uiteindelijk voor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Benieuwd naar het imago van jouw organisatie? Samen met jou doen we graag onderzoek naar het imago. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek! groetjes, Els