Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Univé heeft een bijzondere positie als het gaat binnen de branche, jullie hebben leden en als coöperatie ook geen winstoogmerk. Kun je meer vertellen over deze visie en manier van ondernemen?
Univé Noord-Holland is één van de acht regionale Univé’s en een coöperatie zonder winstoogmerk. Dat laatste houdt in dat de organisatie in handen is van de leden en dat de winst die we maken teruggaat naar onze leden en onze maatschappij.
Kun jij vertellen hoe dit is voor de medewerkers? Heeft dit invloed op wie ze zijn en heeft dit invloed op hun werk?
Sommigen kiezen er bewust voor om te werken bij een verzekeraar die ‘midden in de maatschappij’ staat vanwege onze winkels en dus persoonlijk klantcontact belangrijk vinden, anderen hechten veel waarde aan het maatschappelijke aspect. Nieuwe collega’s die nog niet goed op de hoogte zijn van onze maatschappelijke rol worden bij indiensttreding meegenomen in ons verhaal en onze historie. Daarbij wordt duidelijk dat Univé meer doet dan verzekeren alleen. Om een voorbeeld te geven: al onze medewerkers mochten vorig jaar 250 euro doneren aan een lokaal goed doel of maatschappelijk initiatief.
Univé heeft een eigen communicatie-afdeling, waarom hebben jullie als afdeling Noord-Holland toch ook gekozen voor een PR-bureau?
Het ontbrak ons aan tijd en capaciteit om het PR-stuk écht goed op te pakken. PR is investeren in relaties, goed contact onderhouden met media en snel kunnen schakelen. We vonden en vinden het heel belangrijk dat wat we doen, meer verteld wordt. En daar konden we professionele hulp bij gebruiken – een bureau die daarin gespecialiseerd is.
Waarom is Continews gekozen om jullie PR te verzorgen?
Tijdens het kennismakingsgesprek hebben we gelet op drie dingen: de klik die we met elkaar hadden/hebben, de mate van persoonlijk contact (dus niet de zoveelste klant, maar écht tijd hebben voor elkaar), en het feit dat Continews weet wat er lokaal speelt én goede lokale contacten heeft met de pers. Ons werkgebied is (voor het grootste) gedeelte Noord-Holland. We vinden het dan ook heel belangrijk dat zij geworteld zijn in deze provincie.
Jullie werken een jaar samen, hoe kijk jij hierop terug?
We kijken positief terug op de samenwerking. Niet alleen omdat vrijwel alles wat is aangedragen/overlegd in 2023 is opgepakt door de media, maar ook doordat Continews met ons meedenkt wat we wel of juist niet moeten vertellen.
Zijn er hoogtepunten/specifieke positieve ervaringen die je kunt aanhalen?
Het is dankzij Continews geweest dat campagnes als de Victor Veilig poppen, de zonnebrandcrèmedispensers, de medewerkerscampagne én de fietsverlichtingsactie veelvuldig in het nieuws zijn verschenen. Zonder hen hadden we dit niet kunnen realiseren.
Wat verwacht je van de samenwerking voor komend jaar?
Dat we de score van 100% blijven voortzetten. Zonder grappen, we hopen ook voor 2024 dat Continews ons ondersteunt bij het vertellen van ons verhaal en het uitlichten van onze maatschappelijke initiatieven.