Heb jij enig idee hoeveel (drink-)water hotelgasten gemiddeld verbruiken? Doe eens een gokje…
Het is zo’n 200 liter per kamer per nacht.
Ca. 50 liter wordt door het toilet gespoeld en de rest komt vrijwel volledig voor rekening van de douche. Dat doen we blijkbaar graag lekker lang als we niet thuis slapen.
Dát moet anders, vonden een paar creatieve koppen. Maar hoe krijg je gasten op respectvolle wijze bereid minder (drink-)water te gebruiken?
Door een uiterst slimme bewustwordingscampagne: gasten worden in de gelegenheid gesteld om op kosten van het hotel per overnachting 100 liter water te doneren aan een gezin die dat nodig heeft. Dit is een hoeveelheid die voldoende is voor een dag lang verbruik: om te drinken, te koken en te wassen. Slechts de helft van wat er per kamer per overnachting verbruikt wordt.
En het werkt. Want niet alleen reageren gasten heel enthousiast op deze waardevolle actie en doneren zij massaal waardoor heel veel gezinnen geholpen worden, ook resulteert het in een significant lager waterverbruik per kamer. En dat draagt dan weer bij aan de duurzame ambities van het hotel.
Enjoy water to give water.
Wauw.
Wat een waardevol en creatief ondernemerschap.
Floris Licht, Nikki Schouwenburg, Machiel van Dooren en Frank van der Tang: wat zijn jullie lekker bezig. We hopen dat DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station en Made Blue Foundation nog veel mooie projecten zullen doen samen en heel veel andere ondernemende hoteliers zullen inspireren.
De bijdragen in onder andere Misset Horeca, Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen en Meeting Magazine dragen hier in ieder geval aan bij!
Wie het uitgebreidere verhaal van Floris en Machiel wil lezen over deze actie, kan dat -bijvoorbeeld- hier doen: https://lnkd.in/eCKBGqhv