Bij Continews werk ik hybride. Ik begin de dag met een kop koffie en een blik in de agenda. Welke klanten spreek ik vandaag? Wat is er recent in de media verschenen? Door mij goed voor te bereiden op de dag en de komende gesprekken, haal ik meer uit mijn dag.
Voorbereiding klantgesprek
Voor het overleg met de opdrachtgever spar ik met collega’s: welke boodschap willen we overbrengen en hoe kunnen we zorgen dat de klant optimaal in de media verschijnt? Ik merk dat juist op deze momenten de beste ideeën naar voren komen.
Bij de klant
Bij het contact met de klant wordt er gekeken naar de resultaten die behaald zijn in de media, maar nooit gaat het enkel om de resultaten. Er wordt ook gekeken naar wat er op de planning staat, en welke onderwerpen uiteindelijk een podium in de media verdienen. Hier ontstaan vaak aanknopingspunten voor nieuwe PR-kansen. Naast schrijven, is luisteren dus minstens zo belangrijk.
Schakelen met media
Na het overleg met de klant gaan we meteen aan de slag. Een journalist die interesse heeft in een trend? Dan zorgen we dat de juiste woordvoerder beschikbaar is. Een nieuw idee dat we onderweg bedachten? Dat vertalen we naar een concreet persvoorstel. Op deze manier bouwen we de brug tussen klant en media, elke dag opnieuw.
Verder zie ik in mijn e-mail dat er diverse mediaverzoeken openstaan. Journalisten vragen om een interview met opdrachtgevers, voor een reportage of ander soort verhaal. Ik bel de journalist in kwestie terug en koppel diegene aan de desbetreffende opdrachtgever. Daarna breid ik de opdrachtgever voor op het interview en vraag de journalist om een voorpublicatie, puur om feitelijke onjuistheden eruit te halen. Als er foto’s geregeld moeten worden, schakel ik gelijk met de fotograaf van het persbureau waar de journalist mee samenwerkt.
Afsluiting
Aan het eind van de werkdag bespreken we als team waar iedereen zich mee bezig heeft gehouden en waar we elkaar morgen bij kunnen helpen. Het is geen sprint, maar een marathon; iedere dag is een nieuwe kans om onze opdrachtgevers in de media te laten verschijnen.
Iedere werkdag is verschillend. De ene dag zit vol met klantgesprekken, terwijl ik de volgende dag de media afspeur voor nieuwe kansen. Juist deze diversiteit maakt mijn werk uitdagend.
Benieuwd hoe ik jouw verhaal de aandacht kan geven die het verdient? Ik ga graag met je in gesprek.
Ilona Woud