Als PR-adviseur discussieer ik vaak met communicatieafdelingen van bedrijven of hun verhalen nieuwswaardig zijn of domweg gewoon marketing? Mijn advies is vaak: dat hangt af van de insteek. Want zakelijk nieuws is óók nieuws, mits je het onderscheid maakt tussen marketing en duurzaam zakelijk nieuws.
Hoe je als PR-adviseur duurzame verhalen kunt pitchen die journalisten wél oppakken
Marketing draait primair om het aanprijzen van producten of diensten. Het doel is verkoop en vaak is de boodschap gericht op de klant. Journalisten herkennen dit direct en zullen een te commerciële insteek meestal afwijzen. Duurzaam zakelijk nieuws daarentegen heeft een bredere waarde. Het vertelt iets relevants over ontwikkelingen binnen een bedrijf die aansluiten bij maatschappelijke trends, sectorbrede innovaties of arbeidsmarktvragen. Denk aan een strategische samenwerking, een investering in duurzaamheid of een vernieuwend HR-beleid. Dat gaat niet alleen over het bedrijf zelf, maar raakt een groter publiek.
Als PR-adviseur is het mijn taak om die vertaalslag te maken. Ik kijk samen met de organisatie naar wat écht nieuwswaarde heeft. Daarbij stel ik vragen als:
- Waarom is dit relevant buiten de muren van het bedrijf?
- Sluit het aan bij een actuele maatschappelijke of economische ontwikkeling?
- Welke impact heeft het op de sector of de regio?
Pas als het verhaal deze toets doorstaat, wordt het interessant voor de journalist.
Het pitchen van zakelijk nieuws vraagt vervolgens om nuance. Een journalist heeft geen interesse in reclamepraat, wel in feiten, trends en context. Ik leg daarom de nadruk op het bredere perspectief: hoe dit nieuws een verandering illustreert of een nieuwe beweging laat zien. Ook bied ik concrete invalshoeken, zoals cijfers, een expertquote of een praktijkvoorbeeld. Daarmee kan de journalist zijn of haar artikel verrijken.
Zakelijk nieuws kan dus veel meer zijn dan marketing. Het gaat om verhalen die betekenisvol zijn voor een groter publiek. Door die onderscheidende waarde zichtbaar te maken, help je journalisten en vergroot je de geloofwaardigheid van je organisatie. En dát is in mijn ogen ook de kracht van duurzame PR.
Lenna van den Haak