Welke concrete acties kun jij doen om jouw externe imago te beïnvloeden?

Extern imago beïnvloeden is eigenlijk het hoofddoel van elke marketing/communicatie afdeling. Dan hoor ik je denken; dat zou toch indirect meer sales moeten zijn? Maar in principe is dat een gevolg van het beïnvloeden van het externe imago. Want wanneer jij erin slaagt een ‘persoon’ ervan te overtuigen dat jouw organisatie de beste partij is of het beste product en/of dienst levert, de conversie vanzelf volgt.
Author ContiNews
Date 19 januari 2021
Categorie Blogs & Vlogs

Extern imago beïnvloeden is eigenlijk het hoofddoel van elke marketing/communicatie afdeling. Dan hoor ik je denken; dat zou toch indirect meer sales moeten zijn? Maar in principe is dat een gevolg van het beïnvloeden van het externe imago. Want wanneer jij erin slaagt een ‘persoon’ ervan te overtuigen dat jouw organisatie de beste partij is of het beste product en/of dienst levert, de conversie vanzelf volgt. In deze blog leg ik je uit met welke concrete acties jij jouw externe imago kan beïnvloeden. 

Nulmeting

Ten eerste heb je een nulmeting nodig. Waar sta je nu en waar liggen de verbeterpunten? Deze nulmeting kan je door middel van een extern imago onderzoek krijgen. Hierin zal duidelijk naar voren komen hoe jouw doelgroep naar jou kijkt en welk imago daarbij hoort. 

Concrete acties

Wanneer je bovenstaande data hebt vergaard kan je aan de slag gaan met het kiezen van acties. Welke acties zet je in om welk probleem op te lossen? Ik noem hier acht concrete voorbeelden van makkelijke acties die jij kan uitvoeren om diverse problemen op te lossen: 

  1. Bepalen van gewenste imago. Om concreet te krijgen waar je heen wil qua imago is het goed om het gewenste imago te bepalen.
  2. Maak een communicatieplan waarin duidelijk omschreven staat welke acties wanneer uitgevoerd worden en wie daar verantwoordelijk voor is om een stok achter te houden.
  3. Huisstijlhandboek ontwikkelen en iemand aanwijzen die verantwoordelijk is voor het controleren van alle uitgaande items op huisstijl
  4. Regels opstellen betreft reageren via mail/telefoon. Bijvoorbeeld: Reageer minimaal binnen één werkdag. Het hoeft niet direct opgelost te worden maar meld in ieder geval dat het opgepakt wordt.
  5. Maandelijkse nieuwsbrief versturen met updates over ontwikkelingen in en om het bedrijf.
  6. Medewerkers trainen. Een groot deel van jouw imago wordt deels bepaald door jouw medewerkers zeker wanneer jouw medewerkers veel klantencontact hebben. Zorg ervoor dat zij getraind zijn in het juist communiceren.
  7. Referenties ophalen en delen. Je kan zelf wel zeggen dat je zo goed bent, maar nog veel beter is, wanneer iemand anders zegt dat je goed bent.
  8. Kom in het nieuws. Net als punt 6 zal wanneer een ‘derde partij’ positief over je spreekt vertrouwen wekken en jouw imago positief beïnvloeden. Zeker wanneer de afzender van het nieuwsplatform een bekende partij is.

Hulp nodig bij een van de bovenstaande punten of ook een extern imago onderzoek uitvoeren? Laat het ons weten. Tom Winter

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media