Aanhaken op politiek in verkiezingstijd: de waardevolle rol van PR-bureaus

De dag na de uitslagenavond van de Tweede Kamerverkiezingen. Dat betekent dat de zetelverdeling zo goed als bekend is. Het politieke spel rondom de formatie kan gaan beginnen. Politici waren vooral zendgericht bezig en luisterden minder naar de samenleving en het bedrijfsleven. Hoe navigeer jij als organisatie door deze politieke wateren? Hoe spring jij in op actualiteit en wat is het uiteindelijke doel hiervan? Als PR-adviseur is hier een belangrijke taak voor weggelegd. In deze blog vertel ik je meer over het proces van nieuwsgaring en de effecten hiervan op jouw organisatie.
Author jeroen
Date 23 november 2023
Categorie Blogs & Vlogs

De dag na de uitslagenavond van de Tweede Kamerverkiezingen. Dat betekent dat de zetelverdeling zo goed als bekend is. Het politieke spel rondom de formatie kan gaan beginnen. Politici waren vooral zendgericht bezig en luisterden minder naar de samenleving en het bedrijfsleven. Hoe navigeer jij als organisatie door deze politieke wateren? Hoe spring jij in op actualiteit en wat is het uiteindelijke doel hiervan? Als PR-adviseur is hier een belangrijke taak voor weggelegd. In deze blog vertel ik je meer over het proces van nieuwsgaring en de effecten hiervan op jouw organisatie.

 

Politieke ontwikkelingen zorgen vaak, zeker in tijd van verkiezingen, voor een golf van informatie en opinies. Als organisatie moet je niet alleen scherp zijn op de monologen van partijen, maar wil je misschien ook inspelen op politieke onderwerpen die relevant zijn voor jouw sector of branche. Als PRadviseur is het mijn taak om organisaties te adviseren over hoe ze effectief kunnen communiceren in het licht van deze politieke ontwikkelingen.

 

Adviseren betekent alleen niet gelijk actie ondernemen. We bepalen met onze opdrachtgevers de strategie om wel of juist niet op een onderwerp aan te haken. Hierbij is het proces om tot deze conclusie te komen zeer waardevol. We geven je een betere context rondom het nieuws, zodat jij als opdrachtgever zelf uiteindelijk een duidelijke afweging kan maken.

 

Een voorbeeld. Wil je als ondernemer in de onderwijsbranche in de media komen tijdens het politieke debat als het gaat om versobering van studiefinanciering, het afschaffen van de basisbeurs, de pechgeneratie of over wel of niet beperken van internationaal onderwijs? Als adviseur bespreken we dan vooral hoe jij in het nieuws wilt komen. Met een mening, een alternatief, een oplossing of tegengeluid? Bij elke actie volgt een consequentie die niet altijd positief valt. Voor je het weet zit jouw onderneming midden in een ware mediastorm, gewild of ongewild. Aan ons de taak om jou daar in goede banen heen te leiden.

 

Wanneer de politiek veel zendt, kunnen wij voor jouw organisatie dus een waardevolle rol tot ons nemen. Door ons in te schakelen, kunnen organisaties niet alleen reageren op politieke ontwikkelingen, maar ook proactief hun betrokkenheid tonen op een manier die in lijn is met de eigen waarden en doelstellingen. Op deze manier maken organisaties optimaal gebruik van hun kansen op mooie publiciteit.

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media