Als een zonnetje
Het afgelopen jaar ontmoetten wij, dankzij Rafaël Redczus van Berkel, de Nederlandse klimaatbroers Patrick van der Meulen en Milan van der Meulen. Deze twee mannen zetten zich al bijna tien jaar in om zonne-energie voor iedereen beschikbaar te maken. Dus ook voor degenen die het geld voor de aanschaf van zonnepanelen (nog) niet hebben.
Als tiener werden ze tot op het bot geraakt door de film The Inconvenient Truth van Al Gore. Vol jeugdige bravoure klommen ze in de pen en schreven ze hem aan. Lang verhaal kort: hij leidde hen op tot ‘Climate Reality Leaders’.
Inmiddels staan de mannen aan het roer van de internationale onderneming Soly. Goed voor een verwachte jaaromzet van 100 miljoen. Dat laatste vinden ze zelf overigens helemaal niet zo belangrijk. Het versnellen van de duurzame energietransitie is wat voor hen telt.
Het bedrijf gaat als een zonnetje en dat valt inmiddels op.
Zo publiceerde Marnix Heijboer van het ANP, de onafhankelijke bron van nieuws die dagelijks aan vrijwel alle landelijke nieuwsmedia levert, gisterenavond een artikel over de ontwikkelingen ervan wat overgenomen is door heel veel media, bijvoorbeeld dit artikel.
En Philip Bueters van MT/Sprout publiceerde vanochtend vroeg een mooi artikel over de stappen die het bedrijf recent maakte. Zo lees je dat Soly begin dit jaar een verveertienvoudiging (!) van de vraag naar zonnepanelen te verwerken kreeg én daaraan voldeed. Ook de internationale ambities komen aan bod. Dat artikel lees je hier.
Het totale bereik van Soly was deze maand meer dan 16 miljoen met free publicity en er komt nog veel meer aan.