Hou jij mensen voor de gek? Dat wordt steeds lastiger. Internet maakt mensen slimmer, men wil steeds meer weten over het échte verhaal achter organisaties, de rol van een organisatie in de maatschappij wordt steeds belangrijker en ook regelgeving wordt strikter. Zo mag je volgens Europese wetten alleen nog merknamen voeren waar bio of eco (of aanverwanten) als woorden in voorkomen wanneer je 100% gecertifieerde biologische of ecologische producten verkoopt. Goede ontwikkelingen als je het mij vraagt. Zowel voor mens, milieu als het PR-vakgebied. Het heeft wel verregaande consequenties voor veel bedrijven.
100% écht bio
Wij bedienen verschillende merken die in de merknaam bio of eco hebben verwerkt. SKAL benadert deze merken proactief om ze te wijzen op aangepaste Europese regelgeving. Ze moeten dus aantonen dat ze 100% gecertificeerde biologische of ecologische producten verkopen anders zijn ze strafbaar wanneer ze de merknaam niet aanpassen. In bijna alle gevallen verkopen deze bedrijven óók producten die hier niet aan voldoen. In verschillende gradaties. Dus wat ga je dan doen? Je merknaam aanpassen? Dan maak je aan je klanten direct duidelijk dat je eigenlijk niet zo biologisch en/of ecologisch bent. Met daarbij het risico om klanten te verliezen en je ook moet gaan bouwen aan een nieuwe merknaam. Of alle producten die niet gecertificeerd zijn de deur uit. Dat kan ook nogal een spagaat zijn wanneer je daarmee een substantieel deel van je omzet verliest.
Wat heeft dat met PR te maken?
Verhalen vertellen over jouw merk is essentieel. Dat verhaal moet concreet zijn (dus meetbaar) en écht. Dat was al zo (vind ik). Nu gaat regelgeving ook steeds meer een rol spelen. Je kunt je daardoor niet meer verstoppen. Je moet dus zorgen dat het verhaal van jouw merk concreet is, gemakkelijk te herproduceren door medewerkers en klanten, te controleren is, aansluit bij een behoefte in de maatschappij en via de juiste kanalen gedistribueerd. Dat is niet zo simpel en dat spel spreekt mij enorm aan. Wil jij sparren over het échte verhaal achter jouw merk? Let me know. Casper van Diemen