BungalowSpecials Interview Fredrik Jansson
BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
BungalowSpecials is marktleider op het gebied van het boeken van van bungalows. Dat was echter nog niet goed bekend bij het publiek. Fredrik: “Ik bouw inmiddels zo’n 17 jaar aan BungalowSpecials en ben verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met onze klanten. Bijvoorbeeld hoe we hen kunnen bereiken. We zijn de marktleider binnen onze branche, echter is dat nog niet bekend bij onze klanten. Op diverse manieren zijn we bezig om onze klanten duidelijk te maken dat we het meest gebruikte boekingsplatform zijn, zodat we onze marktpositie verder versterken. We werken momenteel hard aan onze positionering in de Nederlandse markt.”
‘We zijn toen gaan publiceren over trends, ondersteund door data uit onze boekingen. Dat leverde veel waardevolle informatie op voor journalisten’
In Covid tijd is de samenwerking tussen BungalowSpecials en Continews ontstaan. Een dynamische tijd, ook voor de leisure branche. “Tijdens de Covid pandemie zijn we hard gegroeid. Bungalows waren een tijd lang het enige alternatief voor overnachtingen buitenshuis. We zijn toen gaan publiceren over trends, ondersteund door data uit onze boekingen. Dat leverde veel waardevolle informatie op voor journalisten. Publiceren over data levert inzichten op, bijvoorbeeld over overeenkomsten of verschillen ten opzichte van vorige perioden. Ook ontdekten we nieuwswaardige patronen, bijvoorbeeld over favoriete bestemmingen.”
‘Geef ons een onderwerp en we leveren informatie hierover. Hierdoor zijn we in staat interessant te blijven’
Als online vergelijkingssite draait BungalowSpecials op data en de organisatie is erg goed in het analyseren ervan. Deze analyses leveren waardevolle input voor nieuwswaardige berichten.
“Wij zijn datadriven en doen veel onderzoek naar onze data. Continews komt met soms verrassende invalshoeken hoe we onze data kunnen inzetten als basis voor nieuwswaardige berichten. Ze nemen hierin een proactieve rol en zorgen voor continuïteit. Uiteindelijk is het succes van het bericht afhankelijk van het momentum, en dat houden zij in het oog. Zij komen dus met de ideeën en wij komen vervolgens met de data over de brug. Door continu informatie te delen met media, blijven we als organisatie interessant en top of mind, waardoor we onze marktpositie versterken.”
“Ongeacht wat er gebeurt, kunnen wij te allen tijde data aanleveren. Geef ons een onderwerp en we leveren informatie hierover. Hierdoor zijn we in staat interessant te blijven. Ook wisselen onze rollen regelmatig. Dan zien wij ineens een bepaalde trend die we graag communiceren aan Continews, zodat zij daarvan nieuws kunnen maken. Op deze manier voeden we elkaar met ideeën en dat werkt.”
‘De lijnen zijn erg kort, zowel tussen onze bedrijven onderling als tussen de bedrijven en de journalisten’
De werkwijze van Continews sluit aan bij die van BungalowSpecials en wat gaande is in de markt, waardoor het prettig samenwerken is. Fredrik: “De lijnen zijn erg kort, zowel tussen onze bedrijven onderling als tussen de bedrijven en de journalisten. Daarnaast is de reactietijd erg kort. Dat moet ook wel, omdat het effect van een persbericht afhankelijk is van het momentum waarop het onderwerp met journalisten besproken wordt. Daarnaast zijn ze erg transparant. Dat werkt erg prettig.”