Cijfers als fundering voor nieuws

Cijfers zijn vaak duidelijker dan lange lappen tekst en goede data geeft een stelling autoriteit. In deze blog bespreek ik hoe je cijfers en data kunt gebruiken om jouw nieuws te onderbouwen. Ik neem je mee aan de hand van een casus waarin nog heel veel gebouwd moet worden: de woningmarkt. 
Author Bram Hof
Date 22 oktober 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Name Bram Hof
Foto Brammetje professioneel
Date 22 oktober 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Name Bram Hof

Cijfers zijn vaak duidelijker dan lange lappen tekst en goede data geeft een stelling autoriteit. In deze blog bespreek ik hoe je cijfers en data kunt gebruiken om jouw nieuws te onderbouwen. Ik neem je mee aan de hand van een casus waarin nog heel veel gebouwd moet worden: de woningmarkt. 

 

Er zijn enorme tekorten op de woningmarkt. Voor starters is het moeilijk om een huis te vinden: de huizenprijzen liggen hoog en er wordt tegenwoordig vrijwel altijd overboden bij de aankoop van een huis. Dit is zomaar een paar beweringen waarvan we allemaal weten dat ze waar zijn. 

 

Bij de koffieautomaat herkennen jouw collega’s deze beweringen als waarheid, omdat het beweringen zijn die ze vaker horen. Bij smalltalk is dat voldoende autoriteit. Bij het maken van nieuws, jammer genoeg, niet. Als jij een persbericht opstuurt waarin staat: ‘Er is een woningtekort’, dan kan een journalist dat hooguit aanhalen als jouw mening. Aan een mening zit – bij de meesten van ons – helaas geen nieuwswaarde. 

 

Toch komt het woningtekort vaak in het nieuws, en bovendien heeft jouw bedrijf er een mooie oplossing voor gevonden waarmee je graag publiciteit wilt genereren. Onderbouw je nieuwshaakje in dat geval met cijfers! ‘Er is een woningtekort van 401.000 woningen’ komt al een stuk urgenter over, maar het wordt voor een journalist pas echt bruikbaar wanneer je de bron erbij kunt vermelden: ‘Er is een woningtekort van 401.000 woningen. Dat blijkt uit de berekening woningbouwopgave van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.’ 

 

Cijfers hoeven niet uit dure marktonderzoeken te komen. Vaak kan het al voortkomen uit simpele enquêtes die je zelf uitzet. Voor veel maatschappelijke problemen, zoals in de casus hierboven, zijn er bovendien al genoeg onderzoeken gedaan waarvan de data voor iedereen beschikbaar is. De cijfers zelf vormen dus niet het nieuws; ze zijn de fundering waarop jij nieuws kunt bouwen. 

 

Wil jij ook sterk onderbouwd met relevante cijfers en data in het nieuws komen? Neem contact met mij op! 

Tags BtB | BtC
09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media