Wat een jaar! Het einde van dit bijzondere jaar nadert en dus is het tijd om te evalueren en reflecteren. Maar ook tijd om vooruit te blikken. Waar ga je volgend jaar over communiceren? Welke kanalen wil je inzetten? Het maken van een contentkalender zorgt ervoor dat je volgend jaar goed kan start kan gaan.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content. Je hoeft niet direct het hele jaar vol te plannen, maar je kunt in ieder geval overzicht creëren, belangrijke dagen markeren, nieuwsfacts die je al weet alvast inplannen etc. Het is belangrijk om te weten via welke kanalen/middelen je op dit moment communiceert. Maar ook middels wel middelen je in het nieuwe jaar wilt gaan communiceren, wil je misschien gaan bloggen? Vloggen misschien? Welke informatie deel je met wie en via welke middelen? Nieuwsbrieven, blogs, social media, referentie cases? Dit komt allemaal in je kalender. Bepaal per ‘middel’ hoe vaak je content in deze vorm wilt delen, bijvoorbeeld maandelijks bloggen, om de maand een nieuwsbrief. Zorg voor regelmaat… Het werken met een contentkalender heeft een aantal voordelen:
- Je krijgt een goed overzicht van de middelen en bijbehorende content die je de komende tijd gaat delen
- Je weet van tevoren wat je gaat plaatsen, dus geen last minute stress
- Je kunt content van tevoren voorbereiden en inplannen op social media (denk hierbij ook aan de inhakers), Feestdagen etc…
- Je zorgt ervoor dat je continu communiceert, waardoor je blijft opvallen
- Mensen weten dat er regelmatig nieuwe content is, wat kan betekenen dat er meer terugkerende bezoekers op je website komen
- Je werkt efficiënter, zodat je tijd overhoudt voor het doen van zaken ?
Genoeg voordelen dus! Overzicht is koning. Voor nu: fijne feestdagen en maak er een mooi 2022 van! Groetjes Els