Je hebt nieuws dat je in de media wilt laten verschijnen. Top, want media zijn zelf immers veelvuldig op zoek naar nieuwswaardige content om de website, de krant, het magazine of het televisie- of radioprogramma te vullen. Het liefst wil je je nieuwtje natuurlijk zien resulteren in zoveel mogelijk media-uitingen, alleen is het bij voorbaat al duidelijk dat niet elk medium met dat nieuws aan de slag gaat. Hoe zorg je er dan voor dat je juist die media uitkiest, waardoor jouw nieuwsverhaal bij een breder publiek onder de aandacht komt?
Het antwoord is eigenlijk niet eens zo heel ingewikkeld: ken het medialandschap. Ieder medium schrijft voor een bepaalde doelgroep en besteedt aandacht aan bepaalde onderwerpen, die negen van de tien keer meer dan eens terugkomen. Een goede tip is om dit helder te hebben, gericht op de nieuwsonderwerpen waar jij vaak mee werkt. Maak eens een Excel-document aan, waarin je een lijstje maakt van de voor jou belangrijkste media. Vervolgens is het zaak dat je zelf je huiswerk goed doet: wat is precies het nieuws, voor wie is het bestemd en, kijkend naar je lijstje(s), welke media passen daar dan het beste bij?
Specialisatie
Oké, de verschillende soorten en meest geschikte media voor jouw nieuwsonderwerp zijn dus nu duidelijk. En verder? Er is buiten de verschillende soorten media nog iets anders om op te letten. Het is namelijk ook zo dat journalisten zich veelal specialiseren in bepaalde onderwerpen, zoals de auto-industrie, de vrijetijdsindustrie of duurzaamheid en innovatie.
Om een nieuwsonderwerp op een zo’n goed en krachtig mogelijke manier weg te zetten, is het dus noodzakelijk de geschikte media, oftewel je lijstje, voor je te hebben en exact ook zo’n lijstje te maken met specifieke journalisten. Welke journalisten schrijven veel over jouw nieuwsonderwerp? Wanneer je deze twee aspecten samenvoegt, bereik je de juiste media en journalisten, die jouw nieuws vaak interessant vinden en daar aandacht aan willen besteden.
Vak apart
Ondanks deze houvast is nieuws bij de juiste media en journalisten krijgen echt een vak apart; een vaardigheid die voor een PR-adviseur van ultieme waarde is. Je kunt het medialandschap nog zo goed kennen, maar een goed netwerk, met daarin persoonlijke zakelijke relaties met journalisten, en bovendien een grote portie doorzettingsvermogen is in mijn beleving het allerbelangrijkste.
Wil jij ook met nieuws over je bedrijf of organisatie in de media komen? Ik help je graag verder.
Roos Houtman