De kracht van herhaling

Vorige week vertelde ik in mijn blog ‘Van kernwaarden tot gedrag’ hoe je het voor elkaar krijgt, dat het doen en laten van je medewerkers (in termen van kennis, houding en gedrag) ten opzichte van de kernwaarden van de organisatie, aan te laten sluiten bij de gewenste identiteit van de organisatie. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat het blijft leven bij de mensen?
Author ContiNews
Date 25 november 2021
Categorie Blogs & Vlogs
kernwaarden
Date 25 november 2021
Categorie Blogs & Vlogs

Vorige week vertelde ik in mijn blog ‘Van kernwaarden tot gedrag’ hoe je het voor elkaar krijgt, dat het doen en laten van je medewerkers (in termen van kennis, houding en gedrag) ten opzichte van de kernwaarden van de organisatie, aan te laten sluiten bij de gewenste identiteit van de organisatie. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat het blijft leven bij de mensen? Als je wilt dat kernwaarden echt gaan leven binnen jouw organisatie, laat dan je medewerkers meedenken in het concreet maken van die kernwaarden. Hoe kijken zij tegen de kernwaarden aan, wat betekenen de kernwaarden voor hen in hun functie? Om een voorbeeld te geven, de afbeelding die je hier ziet is een poster die in het Kennemer Gasthuis hangt. De kernwaarden ‘Kundig’ en ‘Kwaliteit’ hebben zij concreet gemaakt, je weet precies wat je kunt verwachten. Om antwoordt te geven op de vraag: hoe zorg je er vervolgens voor dat het blijft leven bij de mensen? Geef ik twee voorbeelden:

Maak het zichtbaar Posters zoals deze in het Kennemer Gasthuis hangen zijn een mooi voorbeeld van hoe je ervoor zorgt dat kernwaarden blijven leven bij de mensen. Zorg dat de kernwaarden zichtbaar zijn binnen je bedrijf zodat mensen ze ook keer-op-keer voorbij zien komen. Hang ze op, stuur ze rond, zet ze in het personeelsboekje en/of het introductieboekje voor nieuwe medewerkers.

Functionerings- en beoordelingsgesprek Bespreek de kernwaarden tijdens het functioneringsgesprek. Vraag medewerkers wat ze van die waarden vindt en hoe ze deze uitdragen. Zorg dat de medewerker zelf het initiatief neemt om de kernwaarden te vertalen naar de praktijk en concrete voorbeelden te benoemen. Zoals ik eerder ook vertelde, kernwaarden zijn dus belangrijk voor de identiteit van je organisatie. Ze geven medewerkers houvast en het gevoel dat ze aan iets belangrijks bijdragen. Dat zal ze motiveren en het zal (op den duur) hun houding en gedrag bepalen. Nieuwsgierig geworden naar de trainingen die wij geven aan op het gebied van kernwaarden? Of wil je vrijblijvend even bellen voor meer informatie. Neem contact met ons op! Groetjes Els

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media