De kracht van niche media: kansen voor gespecialiseerde PR

We worden elke dag overspoeld met nieuws, posts en meningen. In deze wereld vol informatie is het lastig om op te vallen en écht gehoord te worden. Juist daarom geloof ik in de kracht van niche media.
Author Roos
Date 16 oktober 2025
Categorie Blogs & Vlogs
WhatsApp Image 2025-09-04 at 16.13.05
Date 16 oktober 2025
Categorie Blogs & Vlogs

Niche media richten zich niet op ‘iedereen’, maar op specifieke, betrokken doelgroepen met dezelfde passie of expertise. Voor mij als PR-professional is dit een kans om een grotere impact te maken, meer betrokken te raken in de branche en je geloofwaardigheid te vergroten.  

 

De kracht van niche media zit in precisie en relevantie. Het stelt organisaties in staat om thought leadership te tonen, expertise te delen en naamsbekendheid op te bouwen bij een specifiek publiek. Of het nu gaat om technologie, duurzaamheid of gezondheid: in de praktijk zie ik dat een zorgvuldig afgestemde boodschap in een niche medium vaak meer aandacht krijgt en geloofwaardiger is dan een algemeen bericht in een massamedium. Deze verhalen sluiten beter aan, worden vaker gedeeld en hebben meer impact. 

 

Zo zorg je dat je persbericht écht impact heeft 

Bij Continews vinden we dat persberichten niet enkel gezien moeten worden, maar ook daadwerkelijk impact moeten hebben. De eerste zes weken van mijn stage heb ik al ervaren hoe belangrijk dit is. Een paar lessen die ik in de afgelopen periode heb opgedaan op het gebied van niche media: 

  • Kies kanalen die aansluiten bij de doelgroep 
  • Stem je boodschap af op het medium 
  • Bouw langdurige relaties op met redacties 
  • Wees consistent zichtbaar 

 

Niche media helpen je om relevanter, persoonlijker en authentieker te communiceren. Hierdoor kun je je geloofwaardigheid en impact vergroten. En dát is precies waar sterke PR om draait.  

 

Anna de Niet 



Tags BtB | BtC
10-09-2025 Holland Solar werkt al langere tijd samen met Continews voor de persvoorlichting. De samenwerking wordt nu uitgebreid. Waar Continews zich tot nu toe exclusief richtte op zonnestroomsystemen op woningen, zal het bureau voortaan de persvoorlichting verzorgen voor alle zonne-energieonderwerpen van Holland Solar.
04-08-2025 In een tijd waarin onduidelijk politiek beleid, kritische mediaberichten en soms zelfs onbegrip de energietransitie onder druk zetten, is heldere en eerlijke communicatie belangrijker dan ooit. Juist in deze complexe context is het van grote waarde om een communicatiepartner naast je te hebben die niet alleen de media begrijpt, maar ook écht weet waar jij als organisatie voor staat.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media