Jouw bedrijf komt in het nieuws. De journalist is enthousiast en het interview staat gepland. Maar wat gaat de journalist je eigenlijk vragen? Worden er foto’s gemaakt, of misschien zelfs filmbeelden? Wat nou als de journalist na afloop iets publiceert wat feitelijk niet klopt? Een goede journalist zal je gedurende het gesprek op je gemak proberen te stellen, maar wat mij betreft is goede voor- en nazorg het allerbelangrijkste middel om ervoor te zorgen dat een interview vlekkeloos verloopt.
Helaas is een interview een eenzijdig vraaggesprek: de journalist vraagt, jij vertelt. De vragen die jij hebt, kun je niet tijdens het interview stellen. Bovendien kan het ook best een spannende situatie zijn. Vertellen voor een camera is toch anders en waarschijnlijk ben je druk bezig om je verhaal zo helder mogelijk te formuleren. Het helpt daarom als je van tevoren van je PR-adviseur te horen krijgt waar de journalist in is geïnteresseerd, zodat je een en ander al kunt voorbereiden.
Na afloop zit je wellicht ook nog met vragen. Zijn de technische details wel duidelijk overgekomen? Misschien vraag je je af wanneer het artikel gepubliceerd wordt. Het zou ook heel goed kunnen dat je deze vragen pas bedenkt nadat het interview al lang en breed is achter de rug is.
Meestal zijn het dezelfde soort vragen. Als PR-adviseur anticipeer ik daarop en zorg ik dat dit soort zaken automatisch duidelijk zijn na het interview. De PR-adviseur is als olie in de interviewmachine, zodat alle tandwieltjes soepel lopen. Mijn taak is niet alleen om het interview te realiseren, maar ook om jou te ontzorgen, zodat jij alle focus voor het interview zelf hebt. En er hopelijk ook een beetje van geniet!
Wil jij ook zorgeloos in het nieuws komen? Ik help je graag verder.
Bram Hof