Als PR-adviseur kan ik niet anders dan dit onderzoek in twijfel trekken. Voor mij staat het als een paal boven water dat persoonlijk contact met journalisten cruciaal is. Ronald Tameling van de Ondernemer, Koen Nederhof van de Telegraaf, Edwin van Gastel van Solar Magazine, Dirk Kramer van ANP en Hedzer Faber van NHD zijn slechts enkele journalisten die ik regelmatig bel of app wanneer ik relevant nieuws heb dat ik graag in hun medium geplaatst zie worden.
Natuurlijk, ik erken dat het speelveld soms wat troebel kan zijn. De dynamiek tussen PR en journalistiek verandert voortdurend, en het is belangrijk om daarop in te spelen. Maar één ding staat vast: effectieve communicatie tussen mij als PR-adviseur en journalisten vormt de kern van mijn werk.
Waarom ik persoonlijk contact zo belangrijk vind? Het draait allemaal om het opbouwen van relaties en vertrouwen. Door direct contact te hebben met journalisten begrijp ik meer hun behoeften en stem ik mijn pitch af op wat zij zoeken.
Bellen of appen met journalisten is slechts een aspect van deze dans. Het gaat ook om het bieden van relevante informatie, het respecteren van deadlines en het bieden van exclusieve kansen. Daar zie ik altijd kansen in. Ik gun een journalist een primeur, maar ook waardevolle verhalen die aansluiten bij hun lezerspubliek.
Natuurlijk is het niet altijd gemakkelijk. Journalisten worden overspoeld met pitches en persberichten, en het is aan mij om op te vallen in de menigte. Maar door mij te concentreren op kwaliteit boven kwantiteit en door respectvol en proactief te zijn in mijn benadering, versterk ik mijn relatie met journalisten en behaal ik goede resultaten voor mijn opdrachtgevers.
De dans tussen mij en journalisten is een complex spel dat vraagt om samenwerking, begrip en wederzijds respect. Want boven alles: it takes two to tango
Lees hieronder het hele onderzoek.
https://www.adformatie.nl/pr/90-procent-van-de-journalisten-heeft-nooit-contact-met-pr