De relatie tussen PR-adviseur en journalisten: it takes two to tango

Ik las laatst in het blad Adformatie een interessant onderzoek over de relatie tussen PR-adviseurs en journalisten. De resultaten waren op zijn zachtst gezegd onthullend: negen van de tien PR-adviseurs hebben (bijna) nooit persoonlijk contact met journalisten. Dit roept de vraag op: wat is er gebeurd? Is de liefde tussen de PR-adviseur en de journalist bekoeld? Moeten we juist niet meer ‘dansen’ met elkaar?
Author jeroen
Date 29 februari 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Name Lenna van den Haak
WhatsApp Image 2024-02-29 at 11.14.22
Date 29 februari 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Name Lenna van den Haak

Als PR-adviseur kan ik niet anders dan dit onderzoek in twijfel trekken. Voor mij staat het als een paal boven water dat persoonlijk contact met journalisten cruciaal is. Ronald Tameling van de Ondernemer, Koen Nederhof van de Telegraaf, Sam van Zuilen en Mick Fruytier van BNR, Edwin van Gastel van Solar Magazine, Dirk Kramer van ANP en Hedzer Faber van NHD zijn slechts enkele journalisten die ik regelmatig bel of app wanneer ik relevant nieuws heb dat ik graag in hun medium geplaatst zie worden.

 

Natuurlijk, ik erken dat het speelveld soms wat troebel kan zijn. De dynamiek tussen PR en journalistiek verandert voortdurend, en het is belangrijk om daarop in te spelen. Maar één ding staat vast: effectieve communicatie tussen mij als PR-adviseur en journalisten vormt de kern van mijn werk.

 

Waarom ik persoonlijk contact zo belangrijk vind? Het draait allemaal om het opbouwen van relaties en vertrouwen. Door direct contact te hebben met journalisten begrijp ik meer hun behoeften en stem ik mijn pitch af op wat zij zoeken.

 

Bellen of appen met journalisten is slechts een aspect van deze dans. Het gaat ook om het bieden van relevante informatie, het respecteren van deadlines en het bieden van exclusieve kansen. Daar zie ik altijd kansen in. Ik gun een journalist een primeur, maar ook waardevolle verhalen die aansluiten bij hun lezerspubliek.

 

Natuurlijk is het niet altijd gemakkelijk. Journalisten worden overspoeld met pitches en persberichten, en het is aan mij om op te vallen in de menigte. Maar door mij te concentreren op kwaliteit boven kwantiteit en door respectvol en proactief te zijn in mijn benadering, versterk ik mijn relatie met journalisten en behaal ik goede resultaten voor mijn opdrachtgevers.

 

De dans tussen mij en journalisten is een complex spel dat vraagt om samenwerking, begrip en wederzijds respect. Want boven alles: it takes two to tango

 

Lees hieronder het hele onderzoek.

https://www.adformatie.nl/pr/90-procent-van-de-journalisten-heeft-nooit-contact-met-pr

 

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media