Voor veel organisaties in Nederland is design een bijzaak, het gaat natuurlijk meer om de producten of diensten dan om de uitstraling. Maar daar lopen veel organisaties vaak mis. Vormgeving heeft niet alleen de functie om een advertentie of website mooier te laten ogen, de kracht en invloed die je kunt creëren met design is groter dan de meeste mensen denken. Vooroordelen en eerste indrukken kunnen de interesse van de klant beïnvloeden. Met intelligente design kan je die interesse behouden of zelfs versterken. https://vandiemenpr.nl/wp-content/uploads/2022/02/Vergelijking.mp4
Het belang van design
Het is essentieel om design van je organisatie slim te benaderen en er diep en hard over na te denken; wat maakt jouw klant nou geïnteresseerd in jouw product of dienst? Wat zorgt er voor dat ze stoppen met scrollen of doorbladeren om naar jouw advertentie te kijken? Getalenteerde designers kunnen deze vragen beantwoorden, vaak niet met tekst, maar met beeld. Informatie overbrengen kan veel effectiever met beeld dan met tekst. Je kan namelijk effectiever een gevoel of een boodschap overbrengen, dit komt door die voornoemde onbewuste vooroordelen; door deze onder controle te houden kan je de aandacht van een consument aanhouden en zelfs leiden naar specifieke kernwaarden, diensten, producten etc.
Kleuren associatie
Designers kunnen bijvoorbeeld kijken naar welke associatie mensen hebben bij een specifieke kleur, en dit zo gebruiken om jouw doelgroep een gevoel te geven. Luxe, betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid, blijdschap etc. Ze kunnen van een levenloze lap tekst een avontuurlijke en pakkende beleving maken.
Dit kan het gevoel en de identiteit van jouw organisatie in een nieuw licht zetten, zodat de consument voordat ze contact op hebben genomen al een positieve ervaring hebben met jouw organisatie of product. Meer weten? Het beheersen van het medialandschap is heel belangrijk om die positieve ervaringen te behouden, wil jij hier meer over weten? Wij hebben hier eerder een blog over geschreven, klik hier om de blog “Hoe ziet het medialandschap eruit?” te lezen. Niels Heino