Direct Duidelijk Brigade: want waarom moeilijke taal als het ook makkelijk kan?!

Ik heb het nooit begrepen; dat veel te ingewikkelde taalgebruik. Waarom?! Wie heeft het bedacht? Want ik kan heel veel zeggen erover, maar niet dat het ooit wél handig was om een brief van de gemeente amper te begrijpen.
Author ContiNews
Date 24 oktober 2019
Categorie Blogs & Vlogs

Eindelijk een keer een beslissing vanuit een staatssecretaris waar ik het di-rect helemaal mee eens ben: Raymond Knops wil dat ambtenaren stoppen met ‘wollig’ taalgebruik. Wat dat taalgebruik is? Alsmede, hedens, jongstledens, dientengevolges… je kent het wel. Of niet. Want mijn spellingcontrole kent de woorden niet eens. Prietpraat waar je je als universitair afgestudeerde soms al niet in één keer doorheen kunt worstelen. Laat staan als je net twee jaar in Nederland woont, een taalcursus hebt gehad, je volledig uit de naad gewerkt hebt om een aardig woordje Nederlands te kunnen spreken en de eerste brief van DE GEMEENTE voor je neus hebt. Uit angst voor hoongelach van buurvrouw Truus die er zelf waarschijnlijk ook geen bal van begrijpt laat je de brief maar aan je voorbij gaan, waardoor je vervolgens een verhoging van die ‘waterschapsbelasting meerpersoonshuishouden’, krijgt, waarvan jij als nieuwbakken Hollander geen snars begrijpt; ‘want je betaalt toch al per maand voor water?!’ Ik heb het nooit begrepen; dat veel te ingewikkelde taalgebruik. Waarom?! Wie heeft het bedacht? Want ik kan heel veel zeggen erover, maar niet dat het ooit wél handig was om een brief van de gemeente amper te begrijpen. Godzijdank was Knops het met me eens en komt hij met zijn ‘Direct Duidelijk Brigade’: een team van honderd taalcoaches dat overal in het land ambtenaren gaat helpen met het gebruik van duidelijke taal. Kosten: 3 miljoen euro. Ik ben blij met de beslissing, maar vind het ergens vreemd dat er blijkbaar honderd mensen voor nodig zijn om een heleboel andere mensen MINDER moeilijk te laten schrijven, omdat ze dat zelf niet kunnen. Want hoezo hebben die mensen ooit besloten om alleen maar onduidelijke, lastige woorden te gebruiken en kunnen ze zelf niet inzien dat ‘jongstledens’ ook gewoon als ‘afgelopen’, ‘onlangs’, ‘recent’ of ‘vorig’ getypt kan worden. Want eh tsja… DAT BETEKENT HET OOK GEWOON. En het lijkt mij dat iemand die jongstledens gebruikt dat ook weet, want anders gebruik je het woord jongstledens niet. Toch?! ENFIN (om er maar even een moeilijk woord in te gooien): De Direct Duidelijk Brigade wordt bijvoorbeeld ook ingezet bij organisaties als De Belastingdienst. Als we het dan even over onnodig ingewikkeld hebben, kan ik wat betreft die organisatie nog wel even een uurtje of vijftien doorpraten over onduidelijkheid en ingewikkelde procedures die wel een tandje makkelijker mogen. Als de ‘Implementeer een Iets minder Ingewikkelde Inkomstenbelasting Brigade’ in het leven wordt geroepen, meld ik mij bij deze dan ook met alle plezier aan. Leuk hè, dat communiceren! Daisy 

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media