Heb jij weleens een artikel in de krant gelezen en gedacht: hé, deze opbouw en stijl van het schrijven komt me aardig bekend voor? Geen paniek, je bent zeker niet de enige. Media houden namelijk nogal vast aan dezelfde gewoonten en werkwijzen. Het resultaat: veel artikelen die op elkaar lijken, onder meer in de opbouw. Als journalist is het juist de kunst om iets unieks te brouwen van alle feiten die je bij elkaar hebt geraapt.
In het huidige mediatijdperk is dat overigens echt niet altijd even gemakkelijk. Snelheid heeft namelijk ook een grote vinger in de pap. Je wilt groot nieuws het liefste zo snel mogelijk naar buiten brengen en daarmee je concurrenten voor zijn. Het klinkt positief, maar ook hier schuilt een gevaar in. Elk medium doet in zo’n situatie namelijk altijd hetzelfde; er zijn regels voor hoe een nieuwsbericht opgesteld dient te worden en die regels worden één voor één toegepast.
Als je als medium meer wil opvallen, kun je het beste apart doen. Zoiets klinkt altijd wat negatief, maar het klassieke ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’, gaat in het medialandschap zeker niet op. Veel media werken nog op een ouderwetse manier en blijven aan die werkwijzen vasthouden. Op het moment dat jij als medium die gewoonten doorbreekt, zien lezers dat je echt iets unieks te bieden hebt, waardoor ze met alle plezier willen wachten met het lezen over een bepaald nieuwtje totdat jijzelf daarmee, uiteraard op een originele en onderscheidende manier, naar buiten komt.
Veelal zijn mensen en dus ook media van nature een beetje gewoontedieren. Niks mis mee, maar wil je je als medium onderscheiden en zo meer een vast publiek aantrekken, ga dan voor die uniek- en eigenheid en durf ook eens met de tradities te breken.
Wil je dat jouw bedrijf of organisatie op een unieke manier in media verschijnt met eigenheid en een vast (lezers)publiek? Ik help je graag verder.
Roos Houtman