De ontwikkeling van je personeel is erg belangrijk. In feite is het belang van het bij- en omscholen de laatste jaren alleen maar toegenomen. Organisaties beschouwen het leren en ontwikkelen van medewerkers over het algemeen als een verplichting, maar als alle voordelen opgesomd worden, is dit juist een investering. Door medewerkers cursussen en trainingsmogelijkheden aan te bieden, til je hun kennis en kunde naar een hoger niveau en profiteer je daar als organisatie van hen. Het bedrijf is wendbaarder, gericht op de toekomst en kan makkelijker reageren op veranderingen. Bovendien zorgt het opleiden van medewerkers voor meer motivatie en loyaliteit! Kortom, het bij- en omscholen van medewerkers heeft een heleboel voordelen. Hieronder zet ik er drie voor je op een rij:
1. Bij- en omscholing laat de organisatie groeien
Veel bedrijven hebben te maken met het probleem van het vervullen van vacatures en de arbeidsmarkt is momenteel schaars. Een oplossing hiervoor is het kijken naar kansen intern. Het kan namelijk een erg slimme zet zijn om je personeel bij- of om te scholen om openstaande vacatures te vervullen.
2. Hogere kwaliteit en een betere concurrentiepositie
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat goed opgeleide medewerkers efficiënter, productiever en kwalitatief beter werken. Het werkplezier van medewerkers wordt verhoogd na bij- en omscholing, wat ervoor zorgt dat er beter gepresteerd wordt.
3. Gemotiveerder en loyaler
Uit onderzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en werkgelegenheid (SZW) is gebleken dat medewerkers bijdragen aan een goede werksfeer wanneer zij kunnen studeren. Dit is de reden dat het bij- en omscholen van medewerkers een positieve invloed heeft op de bedrijfscultuur. Omscholing betekent dat medewerkers de werkplek meer waarderen en ze zijn gemotiveerder en loyaler aan de organisatie. Ben jij na het lezen van deze voordelen geïnteresseerd geraakt in het bij en omscholen van jouw medewerkers? Sinds een half jaar bieden wij een bij- en omscholingstraject aan op vlak van PR en marketing: programma’s die onze klanten ‘het’ letterlijk zelf leren doen. Kijk vooral hier voor meer informatie, kom snel een keer langs of neem telefonisch contact met ons op. Wij vertellen graag meer over het ‘Zelf doen’ traject. Groetjes Dewi