Vandaag wil ik het hebben over podcasts en het voordeel dat jij daaruit kunt halen voor jouw organisatie. Voor enkeling die nu denkt, een wát?!, volgt hier een kort college ? (De rest kan doorscrollen naar de volgende alinea.) Een podcast is een serie audioprogramma’s die vergelijkbaar is met een radioprogramma, maar dan gericht op een specifiek onderwerp en zonder muziek. Podcasts die jou interessant lijken, kun je downloaden om ze vervolgens te beluisteren wanneer je maar wilt. In de trein, in de auto, tijdens het sporten of op de bank. Google maar eens op podcast en een onderwerp wat jou aanspreekt (of check Spotify), et voilá! Er gaat een wereld voor je open. Steeds meer bedrijven spelen in op een marktbehoefte met eigen podcasts. Doordat ze hun (potentiële) klanten voorzien in specifieke informatiebehoefte, zorgen ze ervoor dat ze een preferente breinpositie werven. Kortom, zij gebruiken podcasts als communicatiemiddel naar hun doelgroep. Dezelfde trend zie je bij radiozenders (BNR, NPO, Q-Music bijvoorbeeld). Nu kun je denken dat zij die informatie ook wel kunnen vertellen tijdens de radio uitzending, maar tijdens een podcast kan dieper ingegaan worden op een bepaald onderwerp zonder onderbrekingen van muziek, reclameblokken en het nieuws! Zo wordt een nieuwe doelgroep aangetrokken, die anders aan hun frequentie voorbij gegaan zou zijn. Je kunt het zo gek niet bedenken of er worden podcasts over gemaakt: waargebeurde verhalen, onopgeloste mysteries op die niet simpelweg te Googlen zijn, podcasts over de president van Amerika of een analyse van de F1 wedstrijd. Ik vind het prettig om naar informatieve/leerzame podcasts te luisteren. Mijn favorieten?
- ‘Omdenken’; bijna iedereen kent ‘omdenken’ wel en anders kun je even een kijkje nemen op hun Facebook voor inspirerende quotes. Er worden trainingen gegeven in omdenken, boeken geschreven met daarin voorbeelden en tips én ze maken dus ook podcasts. Elke podcast voert Berthold Gunster – de grondlegger van het begrip omdenken –gesprekken met mensen over hun problemen. Hoe kunnen de problemen verdwijnen of omdenken?
- Tony Robbins; is een Amerikaanse positiviteitsgoeroe, schrijver, filantroop en vooral life coach. Als je zijn stem hoort heb je onmiddellijk zin om een volgende stap te zetten in je persoonlijke ontwikkeling of met je bedrijf. Zijn seminars zijn wereldwijd mega populair en razendsnel uitverkocht. Gelukkig maakt hij ook podcasts die iedereen kan luisteren, wanneer je maar wilt.
- Cheft; een podcast over culinaire hoogstandjes! Hoe meer je weet, hoe meer je proeft: zo begint Hiske Versprille (culinair recensent bij het Parool) haar podcasts. Ze gaat langs bij bekende chef-koks in Nederland, vraagt ze het hemd – ik kan beter zeggen koksbuis – van het lijf en neemt een kijkje in de keuken. Deze podcast vertelt je de achtergrond van gerechten van Nederlands beste chef-koks.
Résumé, drie voordelen van het zakelijk inzetten van podcasts zijn: – Het voorziet in specifieke informatiebehoefte van je doelgroep – Het trekt nieuwe doelgroepen aan – Het is een extra manier voor het versterken van je breinpositie. Waarom zou het bedrijf waar jij werkt achterblijven? Wil je weten hoe jouw organisatie podcasts kan inzetten om een specifieke doelgroep aan te spreken, dan hoor het graag! Ik vind het erg leuk om hierover te sparren. Groetjes Els P.S. voor de podcast diehard: IKEA heeft haar catalogus onder andere in podcast vorm gegoten. Dat staat garant voor een zes uur durende guidance langs PAX, ALLEMANSRÄTTEN en KIVIK. Voor de liefhebber! ?