Tijd voor een brainstormsessie!
‘Geen enkel idee is slecht’
‘Vanuit een slecht idee kan een goed idee voortkomen’
Kreeg ik te horen bij mijn allereerste brainstormsessie binnen Continews. Wellicht voor velen een ongeschreven regel, maar net zo goed voor velen een regel die niet wordt toegepast. De makkelijkste antwoorden zijn ‘nee’, ‘dat wordt lastig’, ‘daar gaat veel tijd in zitten’.
Alle drie gaan linea recta de negatieve kant op. Vrij weinig ruimte om je creativiteit de ruimte te geven of hoe ze dat ook wel zo mooi zeggen: ‘de vrije loop’. Er ontstaat een creatieve blokkade. Creatief denken wordt vaak gezien als lastig en weggelegd voor een enkeling. Dat zou betekenen dat iedereen binnen Continews ‘die enkeling’ is. Nee, creativiteit kan je leren, het zit hem in de blokkade.
Aan de slag!
Hoe pakken wij dit (probleem) aan? Keuze is reuze. Vóór een brainstormsessie worden de laptops opengeklapt en wordt er onderzoek gedaan naar de trends binnen de desbetreffende branche, acties van de concurrenten worden geanalyseerd en er wordt gekeken naar voorgaande acties binnen het bedrijf zelf. Niets is gek wanneer we het hebben over ideeën. Zoals ik al eerder schreef; ‘geen enkel idee is slecht’ ook in deze fase wordt dit wederom toegepast. Na de zogeheten deskresearch is het tijd om de laptops weer dicht te klappen; het creatieve brein is aan de beurt.
Sparren met elkaar over wat we hebben gevonden. Wat zijn jouw associaties met het onderwerp waarover wordt gebrainstormd, wat stel je voor en wie hebben hiermee van doen? Elkaar aanvullen waar kan/nodig en wederom; niets is te gek. Alleen op deze manier creëer je een omgeving waar nieuwe, originele en bruikbare ideeën ontstaan.
Hoe verder?
Mij is duidelijk geworden dat het vermelden van ‘geen enkel idee is slecht’ niet alleen belangrijk is om te verkondigen binnen het team, maar óók bij de klant. Vertaal het als een kleine ‘side note’ voor de brainstormsessie begint. Wedden dat er creatieve ideeën op de tafel komen?