Een goed verhaal is goud waard

Ruim eenenzeventigduizend keer is ‘ie bekeken, mijn ‘plee-poets-post’. Mijn oproep voor meer Echte Verhalen. Mijn pleidooi voor het delen van de Rauwe Werkelijkheid. Mijn oratie voor De Naakte Waarheid. Het onderwerp raakt, wat je zou kunnen zeggen, een gevoelige snaar.
Author ContiNews
Date 4 oktober 2021
Categorie Blogs & Vlogs
pexels-roberto-hund-5317502 (1) (1)
Date 4 oktober 2021
Categorie Blogs & Vlogs

Ruim eenenzeventigduizend keer is ‘ie bekeken, mijn ‘plee-poets-post’. Mijn oproep voor meer Echte Verhalen. Mijn pleidooi voor het delen van de Rauwe Werkelijkheid. Mijn oratie voor De Naakte Waarheid. Het onderwerp raakt, wat je zou kunnen zeggen, een gevoelige snaar. Degenen die mij al wat langer ‘volgen’, weten dat dit thema mij aan het hart gaat. Waarom? Omdat ik hou van verbinding. Wat me bij het volgende feit brengt: Echte Verhalen werken verbindend. Ze relativeren, inspireren, motiveren en activeren. Persoonlijke ontboezemingen plaatsen dingen in perspectief. Bij voorkeur in een ander perspectief. Dat heeft waardevolle bijkomstigheden, zoals -uiteindelijk- groei. (Als we een beetje moeite doen, dan kunnen we met de verhalen van anderen onze perspectivistische lenigheid vergroten. Onze wat? Ons vermogen om buiten onze eigen kaders en opvattingen te denken. Let wel: zonder hier direct een snoeihard oordeel over te vellen. Hierover ga ik in dit blog niet verder uitweiden, maar als je meer wilt weten hierover dan kan ik je adviseren te Googlen op Socratische methode.) Echte verhalen creëren ruimte voor openheid en openheid creëert verbinding. Dat laatste appelleert aan een prachtige oerbehoefte. Een instinct. Een ‘raison d’être’. De oorzaak van de gewoonte van het in -soms ronduit onhandige- bochten wringen van jezelf om ergens bij te horen. De reden waarom we in sociale context doen wat we doen. De beslissingen maken die we maken. Hoe we ons gedragen. ? We wíllen ons verbinden. Och wat zijn wij mensen toch een stel sociale wezens! Ik zou haast zeggen: een aap is er niets bij. Haast, hè. Enfin. Ik vind het mooi, Echte Verhalen. En: de mensen die ze delen. Hun dapperheid om zich met de billen bloot te tonen aan anderen, ook als ze geen afgetrainde en egale kadetten hebben. (Zie hier mijn verantwoording van de keuze voor de blog afbeelding. Met blote billen -in welke vorm dan ook- val je op, zowel metaforisch als letterlijk.) De inspiratie en wijsheid die ze daarmee cadeau doen aan anderen. Prachtig. En weet je wat nou zo leuk is? Je kunt het leren. Verhalen vertellen kun je leren. Bij mij, bijvoorbeeld. Wil je meer weten hierover, lees dan hier verder. Wil je eerst helemaal terug naar de essentie van jouw organisatie om van daaruit storytelling in te zetten als onderdeel van je marketingcommunicatiestrategie, bekijk dan ons bijscholingstraject Zelf Doen. Was ‘em voor vandaag. Maak er een PRachtige dag van. Groet vanuit de bollenschuur, Amanda

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media