Een goede persfoto zegt meer dan duizend persberichten

Het verzorgen van persfoto’s is voor de meeste bedrijven geen vaste prik en kan een uitdaging vormen. In mijn ervaring vergt het soms best een geoefende blik. Dus wat sowieso helpt, is het inschakelen van een professionele PR-adviseur. Daarnaast zijn er enkele zaken waar je rekening mee kunt houden. Ik zet ze voor je op een rijtje.  
Author Bram Hof
Date 31 oktober 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Name Bram Hof
Een beeld zegt meer kopie
Date 31 oktober 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Name Bram Hof

Een beeld zegt meer dan duizend woorden – een wijsheid zo oud als het schrift. En terecht: beelden blijven beter hangen dan woorden. Bovendien hebben beelden een grotere aantrekkingskracht dan een stuk tekst. Er zijn dan ook haast geen media die nieuws plaatsen zonder beeldmateriaal. Voor je PR-werk is het dus belangrijk om hier rekening mee te houden. 

 

Het verzorgen van persfoto’s is voor de meeste bedrijven geen vaste prik en kan een uitdaging vormen. In mijn ervaring vergt het soms best een geoefende blik. Dus wat sowieso helpt, is het inschakelen van een professionele PR-adviseur. Daarnaast zijn er enkele zaken waar je rekening mee kunt houden. Ik zet ze voor je op een rijtje.  

 

Lever maatwerk
Zorg dat je beeldmateriaal bij het medium past, daar zal een journalist of redactie je dankbaar voor zijn. Op den duur verhoogt dat weer de effectiviteit van jouw PR-werk. Voor de meeste nieuwssites en printmedia is beeldmateriaal in liggend formaat gewenst. Mik je op social mediakanalen? Dan kan het gewenste formaat weer verschillen per platform en type content. 

 

Geen ‘finding bigfoot’ praktijken
Je nieuws kan nog zo goed zijn, met een korrelige en onaantrekkelijke foto wordt je bericht niet geplaatst. De afbeelding is, in combinatie met een sterke nieuwskop, namelijk de reden dat het publiek artikelen leest en dus belangrijk voor media. Dus tenzij je daadwerkelijk een korrelige foto van bigfoot hebt, kan hij maar beter van hoge kwaliteit zijn! Gelukkig beschikken de meeste telefoons tegenwoordig over een prima camera. Pas alleen wel op dat je de afbeeldingen zo verstuurd dat de kwaliteit niet gecomprimeerd wordt.  

 

Laat er geen gras over groeien
Denk tijdig over je beeldmateriaal na. Het is lastig en soms onmogelijk om nog geschikte foto’s te maken als je nieuwsfeit al geweest is. Plan vooruit en zorg dat je tijdens belangrijke momenten alvast een goede foto maakt, zelfs als je nog niet zeker weet of je er nieuws van wilt maken. Bespreek van tevoren wat voor beeld er nodig is en wie de foto maakt. 

 

Laat je beelden spreken
Zorg dat het beeldmateriaal je boodschap versterkt; zo haal je het maximale uit de kracht van beelden voor je PR-doelen. Deze denkstap vind ik persoonlijk het leukst, maar eerlijkheid gebied dat hij ook het lastigst is als je het niet vaak doet. De taal van beelden is namelijk best subtiel. Gaat jouw nieuws bijvoorbeeld over een samenwerking voor het promoten van gezond buiten zijn? Maak de persfoto dan niet binnen op een kantoorkamertje, maar maak de foto buiten in de zon.  

 

Wil jij ook graag zichtbaar in het nieuws? Neem contact met mij op! 

Tags BtB | BtC
09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media