Sterk merk
Om je merk zo sterk mogelijk te maken, moeten allereerst een aantal bouwstenen ijzersterk staan. De identiteit, communicatiemiddelen, positionering, kernwaarden en ga zo maar door. Ook het interne imago moet tip-top in orde zijn, zonder medewerkers die de identiteit uitdragen ben je immers nergens. Maar vergeet vooral de kracht van (social) media niet. Publiciteit kan jouw organisatie immers maken, maar ook breken.
Best Social Awards
De aanleiding van deze blog? Recent zijn The Best Social Awards 2022 uitgereikt. In de categorie ‘business’ werden onder andere het beste merk op Facebook en het beste merk op Instagram verkozen door een deskundige jury.
NS
De grote winnaar in van het beste merk op Facebook was dit jaar de NS. Ondanks de concurrentie van Bol.com en Kruidvat wisten zij de jury te overtuigen, voornamelijk door het brengen van persoonlijke verhalen van reizigers en personeel. Zo ook het verhaal van Nikki die in slaap viel in de laatste trein, wat zich vervolgens vertaalde naar een korte strip.
Too Good To Go
Ook het recent opgerichte Too Good To Go gaat er met de winst vandoor, als beste merk op Instagram. Niet geheel naar verwachting, want mede-kanshebbers De Speld en Bol.com hebben al de nodige landelijke media weten te bereiken. De organisatie speelt met hun rubriek Old me vs. New me niet alleen in op de trend dat iedereen zichzelf tegenwoordig wil ‘verbeteren’, ook laten ze op een slimme manier zien hoe veelzijdig hun assortiment kan zijn.
Storytelling
Wat kunnen we hieruit concluderen? Deze bedrijven hebben hun interne imago ongetwijfeld perfect op orde, maar hebben deze prijs voornamelijk te danken aan de juiste media-aandacht. Naar mijn idee wordt een sterk merk steeds meer geassocieerd met een goed verhaal. Het is dan ook niet voor niets dat storytelling steeds populairder wordt binnen de bedrijfswereld.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op!