Super! Je hebt nieuws dat je wil delen. Bij het delen van nieuws over je bedrijf kunnen zowel een pitch als een persbericht een waardevol communicatiemiddel zijn. Het doel van beide: media-aandacht genereren. Toch verschillen ze van aanpak, doel en toepassing. Wanneer kies je voor welke?
Een persbericht is een gestructureerde tekst, bedoeld voor journalisten en redacties. Vaak wordt een persbericht breed verspreid naar verschillende media met als doel publiciteit te genereren, zonder verdere toelichting. Het bevat nieuws; er is net een nieuw product gelanceerd of bij een bedrijf is een nieuwe CEO aangetreden. Ik bouw de persberichten hetzelfde op: een sterke kop, een lead en een body.
Terwijl ik bij een persbericht een standaard opbouw aanhoud, kijk ik bij een pitch specifiek naar welk medium ik bel. En waarom zou dit nieuws dan daarbij passen? Een pitch is meer een gesprek, via e-mail of telefoon, waarmee ik de journalist interesseer voor mijn verhaal. Ik zorg dat de pitch aansluit bij de actualiteit en een unieke invalshoek biedt. Het is niet bedoeld voor brede verspreiding; ik gebruik vrijwel nooit dezelfde pitch bij verschillende media.
Wanneer gebruik je wat?
Een persbericht gebruik ik als ik groot nieuws heb, dat breed gedeeld moet worden. Als ik een verhaal wil laten uitdiepen door een specifieke journalist, voor bijvoorbeeld een achtergrondartikel, dan maak ik gebruik van een pitch. Net een tikkeltje persoonlijker.
Combineren
Voor maximaal resultaat combineer ik beide middelen. Met een goed opgesteld persbericht trek ik breed de aandacht, terwijl een gerichte pitch ervoor zorgt dat jouw verhaal in de media komt. Zo vergroot ik de kans dat het nieuws wordt opgepikt.
Wil jij ook dat jouw bedrijf of organisatie met een actueel en relevant nieuwshaakje in de media komt? Ik help je graag verder.
Ilona Woud