Een positieve klantervaring start met je kernwaarden

De meeste organisaties hebben een missie en een visie, zodat iedereen weet waar ze naar streven en wat ze voor ogen hebben. Deze twee kun je bijna altijd wel terugvinden op de website. Vaak in het menu onder het kopje ‘Over ons’.
Author ContiNews
Date 12 augustus 2021
Categorie Blogs & Vlogs
nick-fewings-wbNr4_MQKuE-unsplash
Date 12 augustus 2021
Categorie Blogs & Vlogs

De meeste organisaties hebben een missie en een visie, zodat iedereen weet waar ze naar streven en wat ze voor ogen hebben. Deze twee kun je bijna altijd wel terugvinden op de website. Vaak in het menu onder het kopje ‘Over ons’. Net zo belangrijk maar wat vaak ontbreekt zijn de kernwaarden van de betreffende organisatie. Vreemd eigenlijk. De kernwaarden zeggen namelijk veel over de identiteit van de organisatie maar ook over de organisatiecultuur. Wij zeggen altijd tegen onze klanten: kernwaarden dienen helderheid te verschaffen in termen van kennis, houding en gedrag. Dit zorgt ervoor dat het voor klanten en potentiële klanten duidelijk is wat het inhoudt om zaken te doen. Momenteel zijn wij voor verschillende klanten bezig met het concretiseren van kernwaarden in termen van kennis, houding en gedrag. Wat betekent het bijvoorbeeld als een van je kernwaarden ‘Servicegericht’ is. Wat doen jullie voor de klant en hoe formuleer je dit zo SMART mogelijk, oftewel zo specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Naast dat kernwaarden lekker concreet zijn gemaakt en dit in diverse marketinguitingen terug te vinden is, zie je de uitkomst hiervan ook terug in de pay-off van een organisatie. Een pay-off ligt dicht bij de kern en identiteit van je organisatie. Je belofte ligt er in verscholen; hetgeen waar je voor staat en waarin je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. De pay-off zie je daarom vaak in combinatie met het logo van een organisatie. Een goede pay-off is scherp, kort en krachtig, en dus makkelijk te onthouden. Neem de flits-bezorgdienst Gorillas bijvoorbeeld. Hun pay-off komt voort uit hun kernwaarden en is lekker concreet: Sneller dan jij. Boodschappen bezorgd in 10 minuten. Of Maggi, iedereen kent Maggi wel toch? Maggi is een merk van kant-en-klare soep, bouillon, bouillonblokjes, ketchup, sauzen en noedels. Een beetje van jezelf, en een beetje van Maggi. Maggi gaat voor ‘goed’ tegenwoordig. Maar ja.. wat houdt goed dan precies in? Op de website van Maggi valt te lezen wat Maggi allemaal voor goeds doet op het gebied van groente, (minder) zout, herkenbare ingrediënten en duurzame bedrijfsvoering. Ze hebben dit SMART geformuleerd, en ook al zijn sommige antwoorden wat aan de oude kant (ze spreken over 2020, ik zal ze eens bellen) dit zorgt er wel voor dat het concreet wordt wat iedereen van Maggi kan verwachten binnen nu en een x aantal jaar. Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden van organisaties die het lekker concreet maken wat het betekent om zaken te doen met… Uiteindelijk wil iedereen weten waar hij/zij aan toe is. Dit draagt o.a. bij aan een positieve ervaring. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen, neem contact met ons op!

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media