Lokaal leren: ‘Lokaal is niet per se slecht, het kan juist veel moois brengen’: zo luidt een eerder door mij geschreven blog. De afgelopen paar weken werd dit voor mij nog maar weer eens bevestigd, met mooie resultaten voor opdrachtgevers als Univé tot gevolg. Tijd om daar wat meer over uit te wijden, denk ik zo.
Mijn persoonlijke ervaringen met de lokale media zijn gevoed door mijn werkzaamheden voor de lokale omroep Studio Alphen, de omroep in de gemeente Alphen aan den Rijn die zich de komende periode zal ontplooien tot streekomroep van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop. Na talloze keren de mail met allerhande persberichten te hebben geopend en de telefoon te hebben aangenomen om naar pitches te luisteren, weet ik ondertussen precies waar de lokale media juist wel of juist niet op zitten te wachten.
De afgelopen weken heb ik veel lokale nieuwsverhalen aan de man gebracht bij lokale media. Door mijn eigen ervaring in die wereld weet ik vrijwel gelijk hoe ik een pitch moet insteken om net dat enthousiaste prikkeltje bij de persoon aan de andere kant van de lijn te triggeren. Wanneer zou ik zelf, als lokale redacteur, met dit verhaal aan de slag gaan? Ben ik bij de Alphense omroep weleens soortgelijke verhalen tegengekomen en wat heb ik daar toen mee gedaan? De archieven zijn al regelmatig opengetrokken.
Een mooi resultaat dat ik op deze manier boekte, zijn de publicaties van een lokaal verhaal over een inzamelactie voor Sinterklaascadeaus voor kinderen waarvan de ouders het zich niet kunnen veroorloven om voor Sint te spelen. Dit is uiteindelijk op 5 december verschenen in Tubantia en gelijksoortige uitgaven als De Gelderlander, De Stentor en het AD. Ook 1Twente, de streekomroep, heeft het onder de aandacht gebracht door middel van een radio-interview inclusief artikel.
Geluksmomentje
Of dit voor zich spreekt? Eigenlijk wel. Het zijn positieve resultaten bij het pitchen van lokale nieuwsverhalen de afgelopen periode, die mij hierover aan het denken hebben gezet. Geen grote ontdekking, maar wel een typisch geluksmomentje, die aantoont dat alles wat je doet in het leven op de een of andere manier altijd weer in dezelfde puzzel past.
Wil jij ook dat jouw bedrijf of organisatie in de lokale/regionale media verschijnt? Ik help je graag verder.
Roos Houtman