Laatst zat ik in een interessante situatie. Tijdens de uitreiking van een award had ik een mooi gesprek met één van de aanwezigen. Na deze uitreiking had ik hem gebeld en gevraagd om een afspraak voor nadere kennismaking. (Als ik moderne sprekers moet geloven is dit super ouderwets, maar voor mij werkt het.) Eenmaal aangekomen bij het bedrijf van deze man, zag ik vanaf de oprit tot aan de koffie in de wachtruimte een perfect uitgewerkte, eenduidige uitstraling. Indrukwekkend en professioneel. Vervolgens nam hij mij mee in een verhaal over het ontstaan van zijn organisatie, de mensen die erachter zitten en hun visie. Dit verhaal was nog indrukwekkender dan de entree. Het hele karakter van de organisatie is uitgewerkt in meetbare termen en zijn opgehangen aan de karaktereigenschappen van een bekend persoon uit de geschiedenis. Het karakter van deze persoon sluit goed aan bij het karakter van de mensen in deze organisatie. De bekende persoon was iemand die verschillende uitvindingen heeft gedaan omdat hij bleef dromen. Door te blijven dromen kon hij dingen bedenken die er nog niet waren. Dat heeft unieke, baanbrekende innovaties opgeleverd. De organisatie waar ik was heeft die innovaties in huisstijldragers toegepast en daarbij met meetbare termen uitgelegd waarom en hoe zij passen bij hun manier van werken. En de huisstijldragers waren overal in het pand, sterker nog: het hele pand was erop gebaseerd. Een verhaal naar mijn hart! Mijn gesprekspartner heb ik gecomplimenteerd met zijn tot in de puntjes uitgewerkte huisstijl en strakke uitwerking van de gewenste identiteit. Hierna vroeg ik hoe ze hiertoe gekomen waren. Hij vertelde dat ze hadden samengewerkt met een extern communicatiebureau. Gedurende twee jaar (TWEE JAAR!) zijn ze samen bezig geweest om zover te komen. Hij vertelde dat ze waren gestart met interviews met alle medewerkers, vervolgens sessies hielden per afdeling en een online onderzoek onder leveranciers. Hierna is de gewenste identiteit uitgewerkt, het concept gecreëerd, de finale versie uitgevoerd en ten slotte zijn alle medewerkers getraind in het uitdragen ervan. Toen zei mijn gesprekspartner ineens: “Hé, daar komt de communicatieadviseur die ons heeft geholpen binnen. Ik zal jullie aan elkaar voorstellen“. Aldus geschiedde. Ik heb haar inhoudelijk gecomplimenteerd met haar werk en we wisselden wat van onze achtergrond uit. Wat een vakvrouw! Wat dit met een wens voor het komend jaar te maken heeft? Nou het volgende: ik wens jou een sterke concurrent toe. Want niet alleen is een goede uitvoering van een concurrent verfrissend en verhelderend (in mijn geval sterkte het werk van deze concurrent mij in de visie dat een uitwerking van een gewenste identiteit tijd en geld kost en vooral ook dat het zeer sterk werkt in de profilering van een onderneming), maar ook bleek dat we werk voor elkaar kunnen doen en elkaar kunnen versterken. So keep your enemies close. Heb jij zin om met mij te sparren over het overbrengen van een sterke identiteit op de doelgroep? Mail me op casper@vandiemenpr.nl Alvast een gezond 2018! Casper van Diemen