Soms weet ik gewoon niet waar ik moet beginnen: ik heb meerdere deadlines en andere taken om te doen en op dat moment even geen overzicht. Chaos in m’n hoofd.. Herkenbaar? Ik deel mijn tips die ik inmiddels heb geleerd en eigen heb gemaakt, welke makkelijk zijn om uit te voeren, tijd besparen en die chaos in je hoofd wegnemen. Ik ben geen expert, maar dit is wat voor mij werkt ;).
- Prioriteit bepalen Misschien wel de belangrijkste uit mijn rijtje met tips, is prioriteit bepalen. Ik schrijf al mijn taken en ‘to do’s’ op, van groot tot klein, met deadline of taken die ik uitstel. Ik schrijf alles op tot mijn hoofd leeg is en kijk vervolgens welke taken het belangrijkste zijn, oftewel de hoogste prioriteiten hebben. Waarom? Op die manier ga je met meer overzicht van start aan je dag. Dan zijn er altijd nog collega’s e.d. die met verzoeken bij je komen. Laat je niet te snel afleiden. First Things First is zorgen dat jouw belangrijke taken voorrang krijgen t.o.v. verzoeken van anderen. Zijn je eigen belangrijke taken afgehandeld, dan kun je tijd besteden aan de verzoeken van anderen. Tenzij anders besproken, het verzoek van een andere kan soms ook belangrijk zijn.
- Plan je momenten in Wat nog meer goed werkt, is planmatig werken. Bijvoorbeeld voor de ene taak 60 minuten, bij de andere taak 30 minuten, het is maar net wat mijn ervaring leert dat ik nodig heb. En ik hou mijzelf hier ook aan, 60 minuten is 60 minuten. Niet meer en niet minder. Ben ik nog niet klaar of heb ik het nog niet af? Geen paniek, daarvoor heb ik het volgende moment al voor ingepland.
- Focus Pak een taak op, werk het af, pak een taak op, werk het af oftewel… focus! Focus je niet op alles wat je nog moet doen, maar focus je op hetgeen je aan het doen bent. Tuurlijk, wij vrouwen kunnen goed multitasken 😉 maar het is niet altijd efficiënt!
- Nee Heb je al een overvolle to do lijst? Durf dan nee te zeggen. Zo heb je meer tijd voor je taken en hoef je geen dingen af te raffelen. En als je durft om vaker nee te zeggen, dan durf je ook om hulp te vragen. Weet je iets niet? Of zie je even niet hoe je iets kunt oplossen? Vraag een collega om zijn of haar hulp, wie weet heeft diegene net een ander inzicht en kan jij weer verder.
- Relax! Na een periode van focus, heeft het brein rust nodig. Helemaal chaos-head-brains. Dus staar er even lekker op los, zou ik zeggen. Of kom in beweging. Doe dit overigens niet tegelijk, want dan kán het zijn dat het RIAGG binnen no-time voor je bureau staat…
Heb je nog een geniale, chaos-oplossende tip. Ik hoor het graag, probeer ik deze uit. Tot de volgende keer. Els