Foodello vindt het zonde om deze producten weg te gooien. Het is beter voor het milieu om ze te redden, en ze met korting aan te bieden aan de consument. Tegelijkertijd helpt de retailer haar leveranciers om verspilling tegen te gaan door opruimings- en restpartijen op te kopen. Het bedrijf is van origine Fins en Nederland is de eerste internationale uitbreiding. Bas Dekker, marketingmanager van Foodello, vertelt hoe het merk zich, onder andere door middel van Continews Landelijk, stevig vestigt in de Nederlandse markt.
‘De Nederlandse markt is interessant vanwege de bevolkingsdichtheid, het shopgedrag en de koopjescultuur’
Een eerste internationale uitbreiding naar Nederland was voor Foodello een logische stap. Bas: “Vorig jaar hebben wij een grote investeringsronde gehad en hierbij is Nederland aangemerkt als eerste land om het concept te verspreiden. De Nederlandse markt is interessant om drie redenen. De eerste is de bevolkingsdichtheid: in Nederland wonen veel mensen dicht bij elkaar. Verder is het shopgedrag interessant. De Nederlandse consument is bekend met online boodschappen doen en doet dat frequent. De derde reden is de koopjescultuur die hier heerst: Nederlanders zijn gek op koopjes. Er zijn twee type mensen die zich goed kunnen vinden in ons businessmodel. Aan de ene kant heb je de mensen die bewust duurzame keuzes maken. Bijvoorbeeld door producten te kopen die anders weggegooid worden. Aan de andere kant heb je de koopjesjagers. Dit zijn de mensen die willen besparen op de boodschappenkosten. Voor deze groep mensen is het mooi meegenomen dat er duurzaam zijn, net zoals het voor de andere groep mooi meegenomen is dat we goedkoper zijn.”
‘We hebben Continews ingeschakeld om onze naamsbekendheid in en via de media te vergroten’
Naamsbekendheid opbouwen is voor Foodello de grootste uitdaging op dit moment. Bas vertelt: “Sinds februari zijn we hier begonnen en hiervoor kende niemand ons. We hebben veel geïnvesteerd in online marketing, online videocommercials en we hebben Continews ingeschakeld om onze naamsbekendheid in en via de media te vergroten. We wilden vooral de niet actief zoekende klant aanspreken en snel en veel aandacht genereren. Toen ik hier aan de slag ging, ging ik op zoek naar een PR partner die met ons meedenkt en die goede connecties heeft. Ik heb veel partijen uitgezocht om mee in gesprek te gaan en ben uiteindelijk bij Continews uitgekomen omdat zij proactief zijn in het genereren van nieuws. Dit in tegenstelling tot andere partijen, die -zonder enige uitzondering- van het kaliber ‘als je wat leuks te melden hebt, stuur het dan maar door’ zijn. Continews denkt dus actief mee over de onderwerpen die interessant zijn voor media en in het genereren van nieuws daar omheen. Dit doen zij bijvoorbeeld door in te haken op maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de huidige inflatie, en door in te spelen op de behoeften van journalisten. Hierbij zetten ze ons in als waardevolle bron van informatie. Als expert. Een van de manieren waarop ze dit doen is door middel van het delen van data uit de enquêtes die we samen opzetten en afnemen. Er zit een goede strategie achter.”
‘De manier waarop en de onderwerpen waarmee zij nieuws genereren zijn origineel en doeltreffend’
Deze strategie werkt, merkt Foodello. Bas: “Ik vind de invalshoeken waarmee zijn komen leuk. De manier waarop en de onderwerpen waarmee zij nieuws genereren zijn origineel en doeltreffend. Daarnaast hebben ze een goed begrip van onze business. Dat werkt heel fijn. Zo hebben we inmiddels aantal keer de media gehaald, onder andere via het ANP, en op dat soort momenten zie je het verkeer op de website en de bestellingen toenemen. Er is een directe link met de sales. Ook zien we een stijgende lijn in hoe vaak er op de merknaam Foodello gezocht wordt. Qua groeicijfers gaat het zoals gepland en daar draagt deze vorm van PR aan bij.”