Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie online zichtbaar blijft voor de doelgroep? Nou is online zichtbaar zijn geen doel op zich, het is een middel om je doel te bereiken. Maar tegenwoordig wel een belangrijk middel. Laat op social media zien dat je er bent. Wees daarbij niet bang om te veel te posten, maar gebruik juist de kracht van herhaling. Op alle social media aanwezig zijn, is natuurlijk niet te doen. Ga daarom na waar de doelgroep van jouw organisatie het meeste aanwezig is. Want jongeren hebben hun eigen favoriete platforms en ouderen ook. Doe gericht onderzoek waar je doelgroep zich online bevindt. Profileer je vervolgens zo goed mogelijk op die sociale media. Licht (net als op je website) toe welke specifieke problemen je kunt oplossen of welke diensten je aanbiedt voor je doelgroep! Onthoud daarbij: als mensen niet weten wie je bent of wat je doet, gaan ze niet met je in zee. Bouw dus via de door jou gekozen communicatiekanalen een band op met je doelgroep. Alles rondom je product of dienst kan dienen als content: (nieuwe) projecten, samenwerkingen, duurzaamheid, medewerkers etc. Hoe meer je deelt, hoe meer je met je doelgroep een band creëert en de doelgroep je gaat zien als expert. Houd daarbij wel altijd de relevantie, kwaliteit en waarde van wat je deelt in de gaten, want je wil niet je geloofwaardigheid verliezen. Wat je vervolgens weer kunt doen met goed presterende content of waardevolle informatie, herhalen! Dit zijn bij uitstek onderwerpen die je met regelmaat kunt herhalen. Pas wel op dat het niet als irritant bevonden wordt. Naast de likes en reacties die je online kunt krijgen, is er nog een manier om erachter te komen wat werkt. Ik heb vorig jaar al eens een blog over geschreven (je leest ‘m hier). Het gaat echter niet alleen om de herhaling van content, maar tevens om de herhaling in zichtbaar te zijn. Om een voorbeeld te geven: plaats je als organisatie elke week twee berichten online, dan vergroot je daarmee aanzienlijk je zichtbaarheid. Je doelgroep ziet dat je online actief bent en voor hun interessante content deelt, hierdoor zullen ze zich sneller aan je verbinden. Wij zien dagelijks hoe lastig het is voor ondernemers om tijd vrij te maken om te werken aan hun eigen marketing- en communicatie. Maar investeer in die tijd, in de online zichtbaarheid, want uiteindelijk levert het zeker wat op. Je hoeft het uiteraard niet allemaal zelf te doen. Wij kunnen de marketing en communicatie van jouw organisatie uit handen nemen, of wij kunnen jou of jouw medewerker(s) bijscholen op het gebied van PR, marketing en communicatie (check ons bij- en omscholingstraject ‘Zelf doen’). Zo zorg je dat je online zichtbaar bent ;). Groetjes Els.