Deze vraag kwam laatst naar voren in een werkoverleg waarop ik het antwoord schuldig moest blijven. SEO (Search Engine Optimization) is een lastig onderwerp wat zich blijft ontwikkelen. Voor zover ik wist is een embedded filmpje niks meer dan een stukje code dat informatie van een externe website laat zien (ook wel Iframe genoemd). Hetgeen wat je op de website plaatst is dan ook niks meer dan dit stukje code: <iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/X ” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>
Dit is dus geen daadwerkelijk content in de vorm van tekst of beeld en daar ligt dus ook het antwoord op de vraag: ‘Helpt een embedded filmpje bij de SEO van jouw website?’. Het meest simpele antwoord op de vraag is dus nee. Maar…. De vindbaarheid van jouw website wordt niet alleen bepaald door de daadwerkelijke ‘leesbare’ content die je op jouw website hebt staan, maar ook door bijvoorbeeld de tijd die een bezoeker op jouw website blijft, hoeveel keer ze doorklikken, hoeveel bezoekers er zijn en zo zijn er nog veel meer factoren die meespelen. Hiermee probeer ik te zeggen dat het wel degelijk slim is om een Youtube filmpje op jouw website te plaatsen aangezien mensen van bewegend beeld houden, mensen langer op de website blijven, het meer bezoekers trekt en daardoor dus de waarde van jouw website verhoogd. Conclusie: een embedded youtube filmpje zal de vindbaarheid van jouw website niet direct verbeteren. Alleen creëer je indirect een betere ‘bezoekerservaring’ wat resulteert in een algehele betere vindbaarheid van jouw website. Hulp nodig bij de SEO van jouw website? Neem contact met ons op. Tom Winter