Zonder concept in de bubbel van de doelgroep ben je kansloos
Ok, ik hoop niet dat ik met de titel jou als (eventuele) eigenaar van een familiebedrijf zojuist afgezeken heb. Maar wat heeft het voor zin om weer te gaan zeggen dat familiebedrijven geweldig zijn? Dat ze zoveel meer kans hebben dan ‘normale’ bedrijven. Vergeet ook niet dat ze ó zo lastig aan te sturen zijn en nog wat clichés. Het op zichzelf staand feit dat je een betrouwbare dienst levert met de achternaam op de gevel als bevestiging van die belofte is geen garantie meer op een betrouwbare klantenkring. De tijd dat de storytelling van een familie met alle ups en downs zorgde voor loyale afnemers is er niet meer. Bedrijven moeten meer dan ooit aan de bak. Ook familiebedrijven. Dit komt doordat we over zijn gegaan van btb of btc naar hth: human to human. Mensen bepalen zelf wel wat ze bij hun subcultuur vinden passen en ze kunnen en willen daar zelf over communiceren. De mening van jouw afnemers (personen) bepaalt het succes van jouw product of dienst. Dat is al in grote mate zo en zal alleen maar meer worden. Bij succes kan een boodschap worden versterkt met massacommunicatie / advertising. Bedrijven moeten terug naar de tekentafel. Dit verandert ook het PR- en communicatievak. Deze vakgebieden verschuiven naar productontwikkeling; waarbij samen met opdrachtgevers concepten, producten en diensten worden bedacht die naadloos aansluiten bij de behoefte van de doelgroep. Een doelgroep die hier vervolgens zelf over gaat communiceren met social, ratings en logs in hun crm-systemen. Alles aan jouw product of dienst zal moeten kloppen en passen bij de afnemers. Anders houdt het geen stand of komt de boodschap helemaal niet aan. Afnemers zien daarbij graag een spitse pitch. Boodschap, herkomst, achterliggend verhaal en pricing moet snel helder zijn. Zodra die basis er is kan de twist van het een familiebedrijf de kers op de taart zijn. Maar wel in die volgorde. Wanneer gaan we samen naar de tekentafel? Ik heb er zin in. Casper van Diemen Volledige column: