Het sneeuwbaleffect met free publicity

Free publicity kan een enorm sneeuwbaleffect hebben. Net zoals een kleine sneeuwbal bergafwaarts groeit naarmate het meer sneeuw oppikt, kan je een PR-strategie zich ook zo uitzetten, mits deze goed doordacht is. In deze blog leg ik je twee manieren uit hoe we dit onlangs toepasten voor één van onze opdrachtgevers.
Author jeroen
Date 18 januari 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Name Jeroen van Beek
kelly-sikkema-eUr0iVck5is-unsplash-min
Date 18 januari 2024
Categorie Blogs & Vlogs
Name Jeroen van Beek

Free publicity kan een enorm sneeuwbaleffect hebben. Net zoals een kleine sneeuwbal bergafwaarts groeit naarmate het meer sneeuw oppikt, kan je een PR-strategie zich ook zo uitzetten, mits deze goed doordacht is. In deze blog leg ik je twee manieren uit hoe we dit onlangs toepasten voor één van onze opdrachtgevers.

 

Het begint vaak met het uitsturen van een goed doordacht persbericht naar een landelijk persbureau. Wij doen dat net even anders met een persoonlijke aanpak. Hierbij nemen we de tijd om de juiste journalist van het persbureau te benaderen op basis van wie onze PR-adviseurs op dat moment het meest geschikt achten.

 

Een persbureau voorziet dagbladen, radio- en televisiezenders en andere media dagelijks van nationaal en internationaal nieuws. Wanneer een persbureau je bericht oppikt en verspreidt, worden andere media geïnteresseerd. Daarbij krijgt de relevantie van je bericht meer impact als het door een landelijk gerenommeerd bureau wordt gezien als nieuws. Journalisten van verschillende mediaplatformen kunnen het verhaal verder oppakken, waardoor het PR-sneeuwbaleffect verder rolt. Naast dat het je zichtbaarheid vergroot, wordt je nieuws ook nog eens bevestigd door diverse bronnen. Let er maar eens op hoe vaak een artikel uit jouw favoriete medium afkomstig is van bijvoorbeeld het ANP, het Algemeen Nederlands Persbureau.

 

Het loont ook om je verhaal exclusief of als primeur aan te bieden bij media, in een andere vorm dan een persbericht. Met een mooi interview bijvoorbeeld, opgenomen in het medium dat boven aan je wensenlijst staat, creëer je een sneeuwbaleffect en volgt de rest vanzelf. Een recent voorbeeld is onze berichtgeving over zonne-energiebedrijf Soly. Voor nieuws omtrent hun opgehaalde groeikapitaal verzorgden wij de PR. Door een interview met de oprichters van Soly eerst exclusief aan te bieden bij een persbureau, volgden uiteindelijk tientallen publicaties in landelijke en regionale media en vakmedia.

 

Het resultaat: het strategisch uitsturen van persberichten en het tactisch aanbieden van een interview is cruciaal voor het boeken van PR-successen. Het is een startpunt waarna de sneeuwbal zichzelf versnelt en het deuren opent voor meer publiciteit. 

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media