Free publicity voor bouwbedrijven. Misschien dat het in eerste instantie een beetje gek klinkt. Want wat heeft een bouwbedrijf nu aan structurele media-aandacht? De ervaring leert: veel!
Het is altijd bijzonder duidelijk welke doelgroep bouwbedrijven willen bereiken en welke media relevant zijn om die doelgroep te bereiken. Bouwbedrijven met een lokaal en/of regionaal karakter hebben weinig baat en interesse bij een paginagrote publicatie in de Telegraaf o.i.d., maar kiezen eerder voor vakmedia, en lokale en regionale media. Het nieuwsaanbod is bij die media, over het algemeen, ook een stuk kleiner maar des te relevanter voor jouw organisatie.
Media
Vakmedia heeft een kleiner bereik dan bijvoorbeeld NU.nl, maar het wordt wel aandachtiger doorgelezen dan dit soort landelijke media. Zo heeft een publicatie op NU.nl een bereik van meer dan 7 miljoen, terwijl een publicatie in vakmedia voor de bouw slechts een fractie van dit aantal heeft. Toch kun je er zeker van zijn dat vakmedia met meer aandacht gelezen worden dan grotere media, en dat je hiermee ook zeer effectief je doelgroep bereikt. Zo lezen autofans bijvoorbeeld het tijdschrift Autoweek. Grote kans dat zij het tijdschrift van voor naar achter doorlezen. Dit zal bij algemeen landelijke media veel minder het geval zijn.
Onderwerpen
Uiteindelijk hangt het bereik ook vaak samen met het soort nieuws. Zo kan negatief nieuws soms zelfs een groter bereik hebben dan positief nieuws, maar je moet je afvragen of dat wenselijk is voor jouw organisatie. Er kan ook verschil zijn tussen de soorten nieuwsonderwerpen. Een artikel dat aankondigt dat er een nieuwe opdracht van start gaat, zou meer publiciteit kunnen genereren dan wanneer er een artikel is geschreven die een nieuwe samenwerking aankondigt, of juist weer andersom. Elk nieuws is anders!
Timing
Tot slot is ook de timing van groot belang. Als een bloemenretailer interessante informatie heeft over de verkoop van bloemen rondom Valentijnsdag, kun je dit beter direct publiceren dan pas enkele weken later, wanneer dit nieuwtje al minder relevant is. Het is hierbij belangrijk om nieuws te verspreiden dat aansluit op de behoeftes van journalisten in de media op dat moment. Want vergeet niet: het nieuws van nu is morgen alweer achterhaald. Timing is key!
De theorie is leuk een aardig, maar hoe zit dat in de praktijk? Daarvoor kunnen we kijken naar het voorbeeld van onze klant Griekspoor, een bedrijf in de civiele techniek uit Nieuw-Vennep.
Kleine Oostpoortbrug Delft
De renovatie van de Kleine Oostpoortbrug in Delft, vanaf eind mei ongeveer twee maanden in onderhoud, was een relevant onderwerp voor verschillende vakmedia, maar ook voor lokale en regionale media. Zo haalde het nieuws over de renovatie in mei onder meer de lokale media AD.nl/Delft, Delft op Zondag en vakmedia zoals Land & Water.
Continews Niche
Als je wil sparren over hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw bouwbedrijf op dit moment in de media kunt krijgen, neem dan contact met ons op via deze pagina.