Hoe één nieuwsbericht van ‘de juiste partij’ je merknaam kan verwoesten

Man man man, wat heeft Offerman een probleem. Het vleeswarenmerk kwam vorige week groots in het nieuws dankzij het feit dat ze de fabriek moesten sluiten vanwege besmetting met de listeria-bacterie. Groots werd er geschreven dat er in totaal ál drie mensen waren overleden aan de bacterie en één vrouw had een miskraam gehad. Bron: de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA)
Author ContiNews
Date 10 oktober 2019
Categorie Blogs & Vlogs

Man man man, wat heeft Offerman een probleem. Het vleeswarenmerk kwam vorige week groots in het nieuws dankzij het feit dat ze de fabriek moesten sluiten vanwege besmetting met de listeria-bacterie. Groots werd er geschreven dat er in totaal ál drie mensen waren overleden aan de bacterie en één vrouw had een miskraam gehad. Bron: de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Wat veel media dan weer niet groot in de titel plaatste, was dat dit in twee jaar tijd was. En wat eigenlijk bijna niemand überhaupt noemde is dat die bacterie waarschijnlijk al heel lang in de vleeswaren zaten, misschien wel áltijd al. Sterker nog: er worden bij controles in fabrieken wel vaker listeria-bacteriën gevonden, maar dan zitten ze nog onder de norm waardoor je er niet ziek van wordt. Jij hebt dus misschien al jaren vleeswaren gegeten met de bacterie erin en het nooit gemerkt. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk zijn drie doden en een miskraam onwijs erg, maar ik vraag me af waarom zo’n NVWA een bedrijf direct compleet kapot moet maken. Hoezo moet heel Nederland dit weten, terwijl er in de supermarkt duizenden producten liggen die minstens net zo gevaarlijk zijn? Hoeveel mensen zijn er niet doodziek geworden van verkeerde mosselen? Die liggen ook gewoon nog in de schappen hoor. Beetje risico van het vak als je mosselen gaat eten, is het idee. Of nog een stapje verder: hoeveel flessen alcohol en sigaretten zijn er al uit de schappen gehaald vanwege alle doden die het veroorzaakt heeft? Precies 0 volgens mij. Het is wonderlijk en zelfs een beetje verdrietig om te zien hoe een NVWA ervoor kan zorgen dat een merknaam binnen één dag volledig kapot kan worden gemaakt, terwijl het relatief gezien allemaal echt heel erg meevalt. Eigenlijk zijn zij master in het genereren van media-aandacht en zouden we als bureau wellicht nog iets van ze kunnen leren. Kende jij Offerman voor dit voorval bewust? Waarschijnlijk niet en nu wel. Dat heeft de NVWA toch maar mooi voor elkaar. Beetje jammer alleen dat veel mensen de komende paar maanden een compleet segment aan beleg overslaan, omdat ze ook doodsbang zijn dat die enge bacterie ook ergens anders in zit. En sterkte voor Offerman, die waarschijnlijk door één nieuwsbericht, een ellelange weg te gaan hebben om hun imago weer op te krikken. Hulp nodig? Jullie weten ons te vinden… Daisy 

09-04-2024 Ieder jaar kiest Continews een goed doel uit om gedurende 12 maanden gratis voor te werken. Een gift in de vorm van een Nicheabonnement, waarbij maandelijks proactief media-aandacht wordt gegenereerd. Afgelopen jaar viel de keuze op Made Blue Foundation.
18-01-2024 Univé Noord-Holland is een regionale vestiging van Univé, een Nederlandse verzekeringsmaatschappij die opereert als een coöperatie. Dat doen ze onder andere vanuit twaalf winkels verspreid over Noord-Holland, het Groene Hart en Zwolle. Al sinds 1794 helpt Univé Noord-Holland risico’s te voorkomen, gevolgen te beperken en te verzekeren wat écht nodig is. Karin Groot van Univé Noord-Holland vertelt over hun manier van werken en over de samenwerking met Continews.
24-11-2022 BungalowSpecials, onderdeel van BookerZzz, in 2004 opgericht naar de succesformule van HotelSpecials.nl. Op de vergelijkingssite kunnen mensen eenvoudig bungalows uitzoeken en tegen de laagste prijs boeken. Fredrik Jansson, mede-eigenaar van onder andere BungalowSpecials, vertelt waarom hij Continews ingeschakeld heeft voor het versterken van zijn naamsbekendheid op de Nederlandse markt.
Vorige
Volgende
Wij maken van jouw merk een bron van informatie voor relevante media