Hoe kom jij aan nieuws? Laat je inspireren en breng het op het juiste moment naar buiten
Sommige bedrijven lukt het om altijd in het nieuws te komen, maar vele andere bedrijven lukt het vaak niet. Waar ligt dat aan? Komt het door de nieuwswaarde, is die te laag, of ligt het aan de manier waarop het wordt gebracht aan de journalist?
Bij Continews weten we als geen ander hoe de mediawereld in elkaar steekt en hoe journalisten te werk gaan. Met dit in ons achterhoofd kunnen we met onze opdrachtgevers aan de slag om de beste nieuwswaarde op het juiste moment aan te bieden. Maar waar het allemaal mee begint, is inspiratie. Hoe komen wij steeds aan inspiratie om onze opdrachtgevers maandelijks in de media te laten komen?
Brainstorm erop los: niets is te gek
Een van de tools is het houden van een brainstorm, waarin je letterlijk alles bespreekt wat in je opkomt. Niets is te gek, want deze ideeën en onderwerpen zijn namelijk niet hetgeen wat je naar buiten brengt als nieuws, maar dienen als bouwstenen om aan echte nieuwshaakjes te komen. Soms kun je een leuk idee op dat moment nog niet als nieuwswaarde zien, maar de week erop wel omdat het dan aanhaakt op iets anders dat nieuws is.
Je kent het spreekwoord vast wel: er leiden meerdere wegen naar Rome. Dit geldt ook voor in het nieuws komen. Soms creëer je zelf nieuws, maar het kan ook zo zijn dat je inhaakt op iets anders. Linksom of rechtsom, jij komt in de media.
Wees op de hoogte van wat er leeft en speelt
Maar waar het allemaal begint, is jouw algemene kennis. Als jij jouw werkdag start met het lezen van enkele kranten en of nieuwswebsites, dan heb je al snel in de gaten wat er leeft en speelt. Landelijk, regionaal en zelfs lokaal. Denk nu niet dat je daar een halve dag mee bezig bent. Scan kranten en nieuwswebsites op hoogtepunten en je weet in een kwartiertje wat de hoogtepunten zijn van het nieuws. Check daarna ook even de socials Twitter en Insta, welke hashtags zijn hot en op welke onderwerpen wordt veel gezocht. Het kost niet veel van je tijd, maar je bent wel op de hoogte.
Als jij eenmaal weet wat er speelt in de maatschappij, dan kun je dat vertalen naar betrokkenheid vanuit je onderneming en creëer je relevante nieuwswaarde. Nieuws is niet altijd iets wat je vanuit je eigen onderneming wilt vertellen, het is iets waarvan je weet dat jouw doelgroep wil weten. Ik noem een voorbeeld: Je runt een hotel en je hebt enkele kamers speciaal ingericht voor gezinnen met een huisdier. Je kunt denken, dit is landelijk nieuws, ik schrijf een persbericht naar de traditionele media als Volkskrant, AD en Telegraaf en dan komt de rest vanzelf.
Maar je kunt ook kijken voor wie dit nieuws het beste geschikt is. Gezinnen met kinderen die een huisdier hebben. Het bericht zou dus ontzettend scoren in het jeugdjournaal, landelijke tijdschriften gericht op kinderen, landelijke tijdschriften gericht op dieren. Hoe fijn is het om je huisdier bij je te hebben op je hotelkamer tijdens je vakantie? Veel gezinnen willen hun huisdier niet bij een dierenasiel achterlaten tijdens vakantie. Dus plannen wij het nieuwsbericht ook vooral in tijdens de periodes dat we weten dat veel gezinnen hun vakantie gaan boeken.
Als hoteleigenaar kun je met jouw nieuws ook makkelijk inhaken op ander nieuws. Lees je net dat dierenasiels overvallen worden met vragen over vakantie-opvang, dan kun jij daar een reactie op geven. Hoor je op de radio het nieuws dat huisdieren naast kinderen de belangrijkste positie binnen een gezin hebben, dan kun je daarop inhaken. Neem je belangrijkste “bezit’’ ook mee op vakantie, huisdieren welkom bij Nederlandse hotelketen…
Kijk, vergelijk en heers
Denk je dat je net het nieuwshaakje gemist hebt om mee aan te haken, besef dan dat nieuws constant in beweging is. Breng jouw ‘nieuws’ als follow up, of geef een reactie, statement of oplossing voor iets wat speelt. Op deze manier laat je zien dat jij er bent. De kracht van herhaling is ook een mooie manier om nieuws naar buiten te brengen. Kortom: inspiratie is overal, als je maar om je heen blijft kijken.
Ben je helemaal enthousiast geraakt maar vind je het moeilijk om dit allemaal op te pakken? Laat dat dan aan ons over, wij vinden het heerlijk om hier mee aan de slag te gaan.